MOBILITAT URBANA

França prohibirà als patinets elèctrics circular per les voreres

La ministra de transport anuncia que aquest tipus de vehicles entraran en el codi de la circulació per regular el seu ús

jcarbo45580530 patinete181027165707

jcarbo45580530 patinete181027165707 / Benoit Tessier

2
Es llegeix en minuts
Eva Cantón
Eva Cantón

Periodista

ver +

Com passa en altres capitals europees, als carrers de les grans ciutats franceses, com París, Bordeus o Lió, els patinets elèctrics geolocalitzables mitjançant una aplicació mòbil proliferen a marxes forçades i s’han fet omnipresents en un temps rècord.  Són formidables per evitar embussos, són silenciosos i no contaminen, però també són un maldecap per als vianants que han d’esquivar-los, i destorben quan es deixen al mig de les voreres. 

A més, han disparat el nombre d’accidents, des de simples contusions fins a fractures múltiples i fins i tot traumatismes cranials. Tot i que no haurien de superar els 25 quilòmetres per hora, alguns passen dels 40.  El resultat és que el 2017 s’ha saldat amb un 23% més de sinistres i els patinets han sigut responsables de 268 ferits i cinc morts.

Fins ara, la legislació francesa (com la d’altres països on el patinet és també un fenomen en alça) estava desarmada davant el 'boom' d’aquests i altres artefactes de desplaçament individual, però el Govern s’ha proposat omplir aquest buit legal i donar-los l’adequat marc jurídic.

La ministra de transport, Elisabeth Borne, va anunciar aquest dimarts en l’Assemblea Nacional que s’incorporarà al codi de la circulació una nova categoria de vehicles, aprofitant la nova llei de mobilitat que prepara el seu departament. "No podem permetre que aparells que circulen a 20 o 30 quilòmetres per hora posin en perill la seguretat dels vianants a les voreres", va defensar la ministra recolzant-se en les xifres de seguretat viària.

Borne va avançar que els patinets podran circular en pistes o carrils bici, però no a les voreres, i que la pròxima regulació donarà cert marge de maniobra als ajuntaments per adaptar les noves normes a les característiques específiques de la ciutat.

Regles per a les empreses

La futura llei incorporarà regles per alsprestataris d’aquest tipus de serveis (les empreses Bolt, Bike i Bird en el cas de París) per evitar que els patinets disponibles dificultin el pas dels vianants o alterin la circulació.  El Govern donarà així un marc legal a les empreses, tal com demanden els alcaldes de les ciutats afectades.

"Els aparells de desplaçament elèctric personal formen part de les noves solucions [de mobilitat], però una innovació només és positiva si es desenvolupa en un marc adequat i permet beneficiar tothom. Afecta a la seguretat tant dels vianants com dels usuaris", va insistir la ministra.

Notícies relacionades

Per alspatinets clàssics, és a dir, els mecànics, no canviarà res.  Sempre que vagin per la vorera a una velocitat inferior als 6 quilòmetres per hora o a menys de 25 quilòmetres als carrils bici el codi de circulació els equipara a un vianant. Per circular per la calçada, en canvi, qualsevol aparell de mobilitat ha d’estar homologat i tenir una matrícula.

Segons un estudi recent, el mercat d’aparells de desplaçament personal (patinets, 'segways' i 'hoverboards') ha augmentat un 57% el 2017 i la previsió és que aquest any ho faci en un 32% impulsat per l’èxit del patinet elèctric.