Anar al contingut

CANVIS EN EL RELLOTGE

El canvi a l'hora d'hivern afecta l'estat d'ànim, però no les neurones

L'adaptació al nou horari és ràpida en adults i només pot tenir repercussions emocionals

Gisela Macedo

El canvi a l'hora d'hivern afecta l'estat d'ànim, però no les neurones

La matinada d’aquest dissabte 27 al diumenge 28 d’octubre es retardarà una hora el rellotge: a les tres del matí tornaran a ser les dues (hora peninsular espanyola), i entrarem a l’horari d’hivern. La mesura continua sense tenir data de caducitat malgrat la decisió de la UE d’abolir-la arran d’una enquesta en la qual el 80% dels participants estaven a favor d’eliminar el canvi d’hora estacional.

El Consell Assessor per a la Reforma Horària, impulsat per la Generalitat de Catalunya, va emetre la setmana passada un informe que reivindicava mantenir durant tot l’any l’horari d’hivern  per motius econòmics i de salut. No obstant, el canvi és indiferent en el camp neuronal, segons Diego Redolar, professor dels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC, que afirma: “No té repercussions en els nostres ritmes circadians quedar-nos en un horari o un altre”. Una altra cosa és l’estat d’ànim.

La llum no ho és tot

Segons aquest expert, "la llum no és l’únic factor que controla el cicle de son vigília, sinó que s’han de configurar diversos senyals que interactuen entre si i que ens ajuden a adequar els nostres ritmes biològics als canvis de l’entorn".

Per tant, la repercussió d’avançar o retardar una hora l’activitat diària és mínima de cara a la part neuronal que controla el cicle son vigília, perquè el nostre cervell s’adapta  molt ràpid. “Segons estudis realitzats fa anys, per cada hora de desfasament horari necessitem un dia d’adaptació. Per tant, si canviem l’hora la nit de dissabte a diumenge, dilluns  ja estarem adaptats al nou horari. Això s’aplica al cas dels adults, ja que en nens i persones grans  aquest temps pot augmentar una mica,” apunta Redolar.

El canvi sí que afecta l’estat d’ànim

Si ens quedéssim per sempre en l’horari d’estiu, molts començarien la jornada laboral quan encara és de nit i no es faria de dia fins passades les nou o, fins i tot, les deu del matí. Això, segons l’expert, sí que afectaria el nostre terreny emocional, malgrat no repercutir en el neuronal: “Quan estàs a les fosques,  tens tendència a tenir un pitjor estat d’ànim, a no estar alerta”, assevera Redolar, que també assenyala que “aquest fenomen es pot veure en països del cercle polar àrtic, com ara Noruega, on tenen mesos de foscor i la probabilitat de tenir depressió és més alta.”

¿Horari d’hivern o d’estiu?

Segons l’expert, quedar-nos per sempre en l’horari d’hivern  és el més encertat, perquè s’ha vist que la llum del matí, que és el que perdem en l’horari d’estiu, és més beneficiosa que la de la tarda i, per això, el fet de llevar-se amb llum és més adequat per a la salut integral de la persona.