28 set 2020

Anar al contingut

ALERTA ALS EUA

Els EUA comencen a reaccionar al cigarret electrònic en vista de l'«epidèmica» addicció dels joves

L'Agència del Medicament dona dos mesos als productors més grans perquè limitin les vendes a menors, ja legalment prohibides

Tot i que amenaça de vetar els e-cigarrets, l'any passat va ampliar als fabricants el termini perquè presentessin dades sobre el seu impacte

Idoya Noain / Nueva York

El cigarret electrònic va ser inicialment vist amb bons ulls com una alternativa que permetia als adults ajudar a desenganxar-se del tabac, mantenint dosi de nicotina però reduint el consum d’altres additius químics tòxics. Tot i que aquests beneficis continuen sense haver-se provat, l’ús d’e-cigarrets i vaporitzadors s’ha disparat i, en el seu auge, s’ha creat un monstre. Així almenys ho veu l’Agència d’Alimentació i Medicament dels Estats Units (FDA per les seves sigles en anglès) que dimecres va alertar sobre una “epidèmia d’addicció” entre joves del país, especialment impulsada per productes de sabors, que s’admet que no es va detectar a temps i a què ara es pretén posar fre.

Dimecres, l’FDA va donar dos mesos de termini als cinc productors més grans dels e-cigarrets que es venen als EUA, i que controlen el 97% del mercat, perquè presentin plans detallats per reduir la venda entre menors. Aquesta, segons la normativa federal, legalment està prohibida per als qui no han complert els 18 anys però és una realitat.

Així ho demostren les més de 131 multes i 1.100 cartes d’advertència que l’FDA ha donat a comerciants que han estat venent il·legalment a menors, tant en botigues físiques com a internet. I també les dades de la mateixa agència, que estimen que més dos milions d’estudiants de secundària van ser usuaris regulars d’aquests productes el 2017.

“L’accelerada i preocupant trajectòria d’ús que veiem en joves i el resultant camí cap a l’addicció ha d’acabar”, va dir en un discurs el comissionat de la FDA, Scott Gottlieb, que va parlar de “clars signes que l’ús ha arribat a proporció d’epidèmia”. I tot i que va mantenir la idea de continuar explorant el cigarret electrònic com a alternativa menys nociva per als fumadors adults, va declarar també que “aquest treball no pot arribar a compte dels nens”. Un estudi del govern presentat fa uns mesos parlava de “proves substancials” que és més probable que els joves que fumen e-cigarrets acabin provant el tabac tradicional. I dimecres es va recordar que “el cervell adolescent en desenvolupament és particularment vulnerable a l’addicció”.

La paradoxa

La determinació de l’FDA per frenar el que assumeix com “un dels seus reptes més grans” té alguna cosa de paradoxal. Tot i que a l’anunci de dimecres s’amenaça de bloquejar la venda dels cigarrets electrònics si les companyies no donen informació detallada sobre el disseny dels seus productes i el seu impacte en la salut, va ser la mateixa agència la que l’any passat, sota el comandament de Gottlieb, va estendre cinc anys el termini que l’Administració de Barack Obama havia donat als fabricants perquè sotmetessin els seus productes a revisió. Aquell termini expirava el 2018 però el govern de Donald Trump el va ampliar fins a 2022. 

Tot i que les empreses assenyalades per l’FDA són cinc la més afectada és Juul Labs, que domina el 72% del mercat, està valorada en 16.000 milions de dòlars i els productes dels quals són tan populars entre els joves nord-americans com perquè s’hagi estès el verb “juulejar”. I potser per això el mercat va reaccionar fent que pugessin les accions de les altres companyies que produeixen cigarrets electrònics, així com les de fabricants de cigarrets tradicionals.

Totes les empreses van reaccionar a l’anunci oficial afirmant que prometerien col·laborar amb les autoritats però experts, organitzacions i associacions mèdiques i grups que fa anys que intenten posar límit a la indústria del tabac adverteixen sobre aquestes promeses. “Després de dècades no hi ha cap prova que la indústria sigui capaç de regular-se a si mateixa. Demanar a la indústria que plantegi solucions és com posar a la guineu a guardar al galliner”, li ha dit a ‘The New York Times’ Robin Koval, presidenta de Truth Initiative, una organització que treballa per controlar el tabac, especialment entre els joves. El clamor és que s’impedeixi la venda de qualsevol producte que no hagi demostrat la seva innocuïtat. No el 2022, sinó ja.