29 febr 2020

Anar al contingut

Un fenomen preocupant

Aldees Infantils estima que a cada aula hi ha un nen que pateix assetjament

L'oenagé lamenta la falta de "consens" en les xifres d'assetjament escolar a Espanya

Europa Press

Aldees Infantils estima que a cada aula hi ha un nen que pateix assetjament

MIGUEL LORENZO

Aldees Infantils SOS d’Espanya ha lamentat la falta de "consens" que hi ha quant a la xifra d’alumnes que pateixen assetjament a l’escola, ja que les dades oscil·len entre un 3,8% i un 10% segons la font. Segons denuncia l’oenagé, la xifra d’incidència se situa entre el 3,8% del Ministeri d’Educació, el 6% de l’últim estudi PISA de l’OCDE, el 9,3% de Save the Children i el 10% d’ Unicef. Per la seva part, afegeix que la Universitat Politècnica de València va publicar el 2016 un estudi segons el qual el 24% dels alumnes espanyols l’ha patit en alguna ocasió.

Aquesta variació en les xifres significa, en paraules del president d’Aldees Infantils SOS d’Espanya, Pedro Puig, que "almenys un nen de cada aula és víctima d’aquest tipus de violència".

Això es desprèn de l’informe 'Educació en valors davant l’assetjament a l’escola', una anàlisi que l’entitat ha presentat aquest dijous sobre la presència de la violència en els centres educatius d’Espanya i la importància de l’educació en valors per prevenir-la.

Violència física o psicològica

En primer lloc, l’oenagé en el seu informe defineix l’'assetjament’ com l’ús de "violència física o psicològica contra un alumne per part d’un altre o un grup, aprofitant una situació de superioritat davant la posició de vulnerabilitat de la víctima del seu assetjament" a fi de diferenciar-lo d’altres menes de conflictes.

Però també per fer un recorregut analític pels diferents tipus d’assetjament entre iguals, la forma en què l’afronten els centres educatius, quin és el paper dels equips de mediació, quina legislació i protocols existeixen, així com les xifres que maneja l’oenagé i, sobretot, les que no tenen quan es parla de violència a les aules.

Així, davant d’aquesta realitat, un dels "punts clau" a tenir en compte, que figura a l’informe, és la prevenció i l’educació en valors. Segons sosté Pedro Puig, l’oenagé ha constatat que "la solució no passa únicament per actuar quan es produeix el fenomen, sinó que convé treballar en la prevenció apostant per una educació en valors fonamentada en la defensa dels drets de la infantesa".

Educació en valors

En el marc dels programes d’Educació en Valors d’Aldees Infantils SOS, els escolars han redactat al llarg dels últims cursos una sèrie de compromisos davant l’assetjament i s’han compromès a complir-los. "Defensar i recolzar tots els nens que hagin sigut assetjats"; "No tenir actituds masclistes ni racistes, no discriminar cap company i acollir els que venen de fora"; o "Avisar un adult quan sapiguem d’un cas d’assetjament", han sigut algunes de les propostes dissenyades pels estudiants de primària.

Els de secundaria, per la seva part, han arribat a conclusions com les següents: "Aturar l’assetjament és aprendre a dir no a les males influències i aclarir les situacions conflictives quan comencen"; o “Reclamar a tots els adolescents que es comprometin de veritat, perquè no es pot banalitzar el problema ni ser-hi indiferents o participar-hi com si fos un joc sense importància.

Amb tot això, Aldees posarà en marxa, amb l’inici del curs 2018-2019, la 21a edició dels seus programes educatius 'Abraça els teus valors’, destinada a nens d’infantil i primària (de 4 a 12 anys), així com 'Para’t a pensar', dirigit a alumnes de secundària (de 12 a 16 anys). Gràcies a ells, 350.000 alumnes de 3.500 centres d’ensenyament podran treballar el valor de la igualtat.