Anar al contingut

HORARIS ESCOLARS

¿El final de les classes a les tres a secundària?

Ensenyament planteja reintroduir les cantines escolars i reformular la jornada compactada

Els pedagogs desmunten els suposats avantatges d'acumular hores de classe

Carmen Jané

¿El final de les classes a les tres a secundària?

RICARD CUGAT

La jornada intensiva implantada als instituts públics catalans sense pausa per dinar podria tenir els dies comptats. Des de la Conselleria d’Ensenyament, el conseller Josep Bargalló s’ha mostrat molt a favor de recuperar les cantines escolars i intentar evitar que “nois en edat de creixement es passin moltes hores sense fer un àpat en condicions” per la concentració de classes per sortir abans. Ho va proposar al Parlament i ho ha repetit en algunes de les visites a centres educatius, com al Vallès Occidental, que serà la primera comarca a reactivar les cantines per al curs 2019-2020, gràcies a un acord amb el Consell Comarcal.

La mesura compta amb l’aprovació dels pedagogs i els recels dels sindicats de professors. Tots estan pendents que Ensenyament presenti un informe d’avaluació de resultats, que va prometre al seu dia l’autora de la mesura, la consellera Irene Rigau, i que dos anys més tard, ningú ha vist.  

“No hi ha evidències que la jornada compactada millori els resultats acadèmics, sinó més aviat que els empitjora, perquè descendeix la concentració i baixa el rendiment; surt més car per als pares i hi ha famílies que no poden assumir-ho, els alumnes dormen menys perquè entren més aviat i no per això van a dormir abans, i no és veritat que es rendeixi menys a primera hora de la tarda”, assevera Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill, que sosté que “tots són inconvenients i produeix un horari d’àpats molt poc saludable”.

Segons recorda, tan sols el 6% dels pares o les mares són a casa al migdia, la qual cosa fa que molts alumnes "no trobin ningú quan arriben i s’aguditzin els trastorns de solitud i depressió". “Als pocs països en què s’ha implantat ho han anat canviant per jornades a temps complet, perquè l’únic argument a favor és el millor horari dels professors”, conclou.

Torns per als professors

Segons Palacín, reformular la jornada compactada, que no se segueix a l’escola concertada, no hauria de suposar un perjudici per als docents, que podrien establir torns per continuar tenint tardes sense classe. “L’argument de reduir les beques menjador s’ha acabat. Rigau va justificar el canvi horari per criteris econòmics però la quantitat que s’ha estalviat és irrisòria. Només es va fer per acontentar els professors per la retallada salarial”, afirma.

Els sindicats, per la seva part, destaquen que la jornada compactada ha reduït la conflictivitat a les escoles a l’eliminar el pati, i qüestionen com es tornaran a implantar les cantines als centres. “Ens han demanat que a les 12.30 dinin els nois a l’aula. Seria un embolic. I si se’ls pregunta als alumnes si volen anar a classe a la tarda, ja sabem quina és la resposta”, afirma Ramon Font, d’Ustec-STE, el sindicat majoritari a Catalunya.

CCOO reclama “analitzar la proposta en conjunt i no només pel que passa en entorns rurals, on hi ha desplaçaments més llargs per als alumnes. Volem veure els resultats d’una avaluació seriosa sobre la jornada compactada, que no s’ha vist,” declara Manel Pulido.

Pauses cada dues hores

A la UGT, en canvi, es mostren partidaris d’una jornada flexible amb pauses cada dues hores (per esmorzar i dinar), amb menjadors escolars perquè no siguin una barrera social. “El que queda clar és que si se suprimeix la jornada compactada, cal donar servei de menjador. I això hauria de poder decidir-ho cada centre ”, afirma Jesús Martín.

Els pares, per la seva part, ja van mostrar la seva oposició quan es va implantar la mesura i reclamen l’avaluació que “no s’ha fet”. Per a Fapac, és un desavantatge més per a l’escola pública i demanen que s’analitzi "quin seria el millor horari". “No fa falta que els professors atenguin al menjador escolar. Ja hi ha professionals per a això”, recorda Pilar Gargallo, de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC).