DEBAT GLOBAL

Nova York posa fre a Uber

Congela un any l'emissió de llicències de VTC i aprova un salari mínim per a conductors

zentauroepp41496881 libreria strand180106184036

zentauroepp41496881 libreria strand180106184036
uber

/

2
Es llegeix en minuts
Idoya Noain / Nueva York

El debat polític, econòmic i social sobre alguns exponents de l’economia compartida com els vehicles de lloguer amb conductor (VTC) és global.  Als Estats Units, la ciutat de Nova York s’ha convertit aquest dimecres en la primera gran urbs que posa el fre en la seva expansió mentre estudia com continuar endavant. En una contundent votació, 39-6, el Consell Municipal de la ciutat ha aprovatcongelar durant un any la concessió de noves llicències a serveis com Uber i Lyft. També ha estipulat un salari mínim per als conductors d’aquestes empreses.

La decisió de Nova York, principal mercat d’Uber als EUA, és pionera al país. Té components particulars, com el focus posat a alleujar la creixent congestió de trànsit. Aquesta, en bona mesura s’atribueix a l’espectacular expansiód’Uber, que en tres anys ha més que triplicat la seva flota de cotxes, que avui són més de 80.000. El seu servei, en part, ha crescut per les necessitats dels novaiorquesos, que pateixen problemes urgents d’una obsoleta xarxa d’infraestructures de transport públic, especialment del metro, cosa que ha ajudat a disparar la demanda.

El debat local també ha estat marcat per sis suïcidis de taxistes tradicionals en els últims mesos, que han posat els focus sobre la situació d’un sector transformat per la irrupció de la competència. Hi ha més de 13.000 taxis grocs registrats a Nova York (i més de 50.000 conductors) i  32.000 vehicles més amb llicència de la Comissió de Taxis i Limusines. Els medallons d’un taxi groc, que abans estaven valorats en un milió de dòlars, ara es cotitzen a uns 200.000 dòlars. I els conductors es queixen de la sagnia en el seu negoci.

“Indústria sense control”

El fre novaiorquès a serveis com Uber i Lyft s’emmarca, no obstant, en una discussió de fons a què ha fet referència abans de la votació el portaveu del Consell Municipal, Corey Johnson, un dels impulsors de la mesura: “Interrompem l’emissió de noves llicències en una indústria a la qual s’ha permès proliferar sense cap control o regulació apropiada”, ha dit.

Notícies relacionades

La limitació compta també amb el suport del progressista alcalde demòcrata, Bill de Blasio, que ja havia intentat sense èxit fa tres anys posar límit a les VTC i que també ha recolzat el Consell Municipal en restriccions recentment aprovades per a Airbnb i altres empreses que han alterat els sectors de la vivenda i l’hostaleria. “Més de 100.000 treballadors i les seves famílies veuran un benefici immediat d’aquesta legislació”, ha declarat el primer regidor després de la congelació d’emissió de llicències i l’aprovació del salari mínim.

Crítiques d’Uber

Les empreses afectades han reaccionat amb crítiques. Uber, per a qui la decisió representa també un cop alsplans de sortir a borsa l’any que ve, ha reiterat el missatge que feia setmanes que denunciava que les restriccions dispararan els preus per als usuaris i elevaran els temps d’espera. Lyft, d’altra banda, ha denunciat que els novaiorquesos més afectats seran justament els ciutadans menys afavorits que viuen alsbarris més perifèrics, més castigats pel deficient transport públic.