ciència
Falgueres
Són unes 10.000 espècies molt diverses i ara ens arriben els primers genomes
helechos
Als nostres boscos, sobretot a les zones més humides, trobem falgueres. Són plantes que es van estendre pel món abans que apareguessin les plantes amb flors, que són les més abundants actualment. Han demostrat poder adaptar-se a diferents entorns i competir amb les noves plantes. Són unes 10.000 espècies molt diverses. Ens arriben els primers genomes.
Les plantes havien començat a poblar la superfície del planeta fa uns 500 milions d’anys quan van aparèixer també els primers animals semblants als actuals. Des d’aquell període fins fa menys de 100 milions d’anys, quan els grans rèptils poblaven la Terra, les plantes no tenien flors com les actuals. Molses, plantes amb flors senzilles i falgueres van formar una densa capa de vegetació. Tot i que actualment, les falgueres, plantes que tenen un sistema vascular però que es reprodueixen per espores, formen el grup de vegetals més abundant després de les plantes amb flors.
Notícies relacionadesEl genoma d’un parell d’espècies de falgueres l’ha obtingut un consorci internacional que va començar el seu treball pel sistema de captació de fons per internet, la qual cosa pot indicar que aquestes espècies no tenen un gran nombre d’aplicacions. Però sí que tenen un interès científic per entendre l’evolució de les espècies. Una de les que han escollit és una falguera d’aigua, espècie flotant que té un genoma no gaire gran i que té la particularitat de viure en simbiosi amb un bacteri que fixa el nitrogen. És una de les plantes que creix més ràpidament i un dels seus 20.000 gens ens informa que és una de les primeres plantes que produeixen substàncies relacionades amb el colesterol.
L’altra és una falguera d’una família diferent i que té un genoma encara més petit (10 vegades menor que el genoma humà), fet que facilita el seu estudi i permet comparar-los. Les falgueres no han sigut gaire utilitzades en agricultura i algunes són tòxiques, però són habitants importants del nostre entorn i porten en el seu genoma part de la història del nostre planeta.
- Sistema sanitari Catalunya congela l'ampliació dels cribratges de càncer per falta de pressupostos i professionals
- PATRIMONI La Sagrada Família ja és l’església més alta del món
- Intriga amb rerefons social i polític
- El futur de l’educació El reforç de l’oralitat des d’infantil millora la lectoescriptura i l’èxit escolar
- La gestió de la dana L’exconsellera Pradas, sobre la tarda del 29-O: "No sabia on era Mazón"
- Exclusiva Vilaplana va ensenyar un vídeo d’Utiel inundat a Mazón a El Ventorro a les 17.40 hores el 29-O
- Veu en expansió Júlia Colom: «Fora d’Espanya no hi ha problema per fer una música ultralocal i aquí això encara s’ha de veure»
- Castells Els Castellers de Vilafranca signen la millor diada de la història dels castells en un Tots Sants descomunal
- Eleccions a la Gran Poma Zohran Mamdani, favorit a alcalde de Nova York: cinc claus del seu ascens meteòric i el desafiament per a Trump i l’aparell demòcrata
- Futbol Lamine Yamal anuncia la seva ruptura amb Nicki Nicole: «No ha sigut per cap infidelitat»
