Exclusió social
Una de cada 10 mares soles és pobra
A Espanya, un 80% de les famílies amb un sol adult a càrrec estan encapçalades per dones

zentauroepp19392498 badalona 06 06 2012 informe de caritas sobre la pobreza cent180504113024
Una de cada 10 mares soles està en situació de pobresa severa, denuncia Save the Children amb motiu del Dia de la Mare, que reclama que les titulars d'aquestes famílies rebin una certificació d'àmbit estatal que en garanteixi la protecció i la seguretat jurídica.
Aquesta ONG de protecció de la infantesa destaca que les famílies formades per mares soles amb fills a càrrec s'enfronten a un risc més gran de pobresa i exclusió social.
A Espanya, un 80% de les famílies amb un sol adult a càrrec estan encapçalades per dones –prop d'un milió i mig de llars– i, d'aquestes dones, una de cada 10 està en situació de pobresa severa.
"La falta d'oportunitats laborals condiciona molt significativament aquestes famílies", explica Save The Children, que lamenta que "més de la meitat de les mares soles no treballen".
Segons el director general de Save the Children, Andrés Conde, aquestes mares "han de fer front sense ajuda a les responsabilitats de la llar, amb moltes dificultats per conciliar la vida familiar i laboral; per això, en el seu cas, les polítiques d'ocupació no són suficients si no van acompanyades de mesures socials que permetin i afavoreixin la conciliació i la cura dels fills".
La situació de precarietat econòmica en què es troben aquestes mares incideix en la salut, tant física com mental, de les mares i dels seus fills, puntualitza.
"L'accés a medicaments o tractaments que no estan coberts per la Seguretat Social de vegades es gairebé impossible per a aquestes famílies, que en un 67% dels casos no rep cap tipus de prestació econòmica", assenyala Conde.
Actualment, no hi ha una definició única de família monoparental i, per tant, no totes les mares tenen els mateixos beneficis a l'hora de sol·licitar ajuts, per exemple, per demanar beques o fer la declaració de la renda, recorda l'entitat.
Diferència entre comunitats autònomes
Davant d'aquesta situació, Save the Children demana que es defineixi de manera unificada la situació de les famílies d'un o més fills menors de 21 anys que conviuen i depenen d'una sola persona, i eliminar així la diferència entre comunitats autònomes.
Notícies relacionadesMesures de conciliació, com l'augment del permís de maternitat o paternitat a un any amb retribució salarial completa; beneficis fiscals en la contractació de persones que tinguin cura dels seus fills o el foment de convenis laborals que tinguin en compte les necessitats específiques d'aquestes famílies, són algunes de les propostes que fan.
A més, plantegen mesures fiscals, com l'ampliació de la deducció per maternitat per a mares soles en risc d'exclusió social, independentment que la mare treballi o no, i l'accés prioritari per a aquestes famílies a centres d'educació preescolar públics o a habitatge protegit.
- Ciència espacial Telescopis de tot el món observen l’arribada d’un gegantí objecte interestel·lar al nostre Sistema Solar
- Investigació en marxa Una desena d’afectats per càncer denuncien la fàbrica de Tenneco a Badalona: «Ho fem pels nostres fills»
- Habitatge turístic Multes de fins a mig milió d’euros per als propietaris d’habitatges que no realitzin aquest tràmit
- Òbit Qui era Diogo Jota, el jugador del Liverpool mort en un accident de trànsit a Zamora
- Servei al límit "¿Per què no surt el meu tren?" Així controla Rodalies les incidències des del seu Centre de Gestió
- Una genial Vicky López gaudeix a la ‘platja de Berna’
- El 50% de les assegurances a Espanya es contracten a través de mediadors
- Espanya ultima l’esborrany de l’estratègia espacial per créixer a la UE
- Un accident de trànsit acaba amb la vida de Diogo Jota
- El Tour es prepara per al duel entre Pogacar i Vingegaard