reivindicació

El 'Comando Múrcia' suma 200 nits de protesta contra el mur per a l'AVE que divideix la ciutat

Les massives mobilitzacions veïnals reclamen que l'alta velocitat arribi ja soterrada a la capital murciana

Un gran mur de metacrilat que afecta directament 100.000 persones ja ha començat a dividir la ciutat

vecinos-de-los-barrios-del-sur-de-murcia-se-manifiestan-contra-la-llegada-del-ave

vecinos-de-los-barrios-del-sur-de-murcia-se-manifiestan-contra-la-llegada-del-ave

5
Es llegeix en minuts
Nacho Herrero

Cada nit, i ahir se’n van complir 200 de seguides, al pas a nivell de Santiago el Mayor, al sud Múrcia, es repeteix una desconcertant escena. A les vuit tocades, comencen a arremolinar-se alguns veïns als costats d’un pas zebra a prop d’unes vies que somien des de fa dècades amb soterrar i que ara amenacen amb tancar-los a ells. Comenten les seves coses mentre mengen pipes. Tot semblaria normal si no hi hagués sis furgonetes d’antiavalots.

De sobte, algú travessa i altres el segueixen. Arriben a una vorera, donen la volta i tornen a travessar. Passen els minuts i cada vegada són més. L’intens trànsit de Pío XII es para completament. Protesta de barri, mètodes de barri. Una parella de municipals comença a desviar els cotxes uns metres més enrere i, al davant, la policia entravessa dues furgonetes perquè ningú accedeixi a les vies. Al pas zebra, abraçades i càntics d’alguns membres del Comando Múrcia, com els han anomenat. Tot semblaria mentida si no fos veritat.

  

  Celebren que segueixen lluitant, que ja és prou, però van perdent. L’enorme esquelet d’una passarel·la que ja està molt avançada en el seu muntatge els ho recorda. El problema ara ja no són les vies, ni que durant tot el dia cada 10 o 15 minuts s’abaixin les barreres i s’hagi d’esperar que passi el tren. Ara el seu drama és el mur de metacrilat d’uns cinc metres d’altura que comença a esquitxar molts trossos als dos costats de les travesses i que en pocs mesos s’acabarà de tancar i dividirà físicament la ciutat, afectant de manera directa gairebé 100.000 persones. Qui vulgui passar caminant haurà de pujar i baixar gairebé un centenar d’esglaons o esperar l’ascensor. Qui vulgui anar en cotxe o en bici haurà de desviar-se un parell de quilòmetres. Tot, perquè l’AVE arribi al centre de Múrcia abans de les eleccions del 2019.

29 ANYS DE LLUITA

«Això va començar el dia 12 de setembre», explica Joaquín Contreras, professor jubilat i president de la Plataforma Pro Soterrament de les Vies. «Bé, no, vam començar el 1989», aclareix. Recorda com el 2006 es pensaven que havien guanyat quan les tres administracions van firmar un pacte per enterrar gairebé vuit quilòmetres de vies per 195 milions. «Però el 2010 esclata la bombolla, es perden les perspectives d’especular i queda oblidat», rememora. Per tancar els antecedents, apunta com el 2012 la llavors ministra de Foment, Ana Pastor, i Rafael Catalá, llavors secretari d’Estat d’Infraestructures, convencen Ramón Luis Valcárcel, president en aquella època de la Regió de Múrcia, «que havia de portar l’AVE i que ja se soterraria quan hi haguessin diners».

Per accelerar terminis, es va modificar el projecte anterior i per mirar de contenir les crítiques es va anunciar primer un soterrament de 500 metres i després del doble. Aquesta almoina pot ser clau, perquè una denúncia a l’Audiència Nacional i un escrit a la fiscalia, a més de qüestionar si la declaració d’impacte ambiental estava caducada, apunten que la modificació del projecte obligava a un nou concurs en lloc d’una nova adjudicació a dit a la concessionària. Tots assumeixen que els tribunals són el seu últim recurs. 

L’última promesa és que el soterrament estarà en un parell d’anys i Adif presumeix d’haver començat ja. «Però ho han fet fora de la zona dels 1.113 metres», remarca Contreras. «I si fos veritat, ¿no poden esperar dos anys perquè arribi l’AVE al centre? Poden deixar-lo mentrestant a Beniel [el municipi anterior], on hi ha una estació nova construïda en què només han d’apujar les andanes un pam», lamenta.

«No tenen credibilitat i ens estan demanant actes de fe i ja estem cansats», diu al seu costat Pedro, que travessa les vies vuit vegades al dia i dispara: «¿Qui a les onze de la nit es posa a l’ascensor perquè l’atraquin o, si ets una nena de 12 o 13 anys, perquè et violin?».

DE L’ACAMPADA A LES CÀRREGUES

Per seguir amb la pressió, al setembre van muntar una acampada allà mateix. «Va ser la llavor, es va prendre consciència  que s’havia de sortir al carrer», assegura Contreras. I vaja si ho van fer. Durant tres dies, del 12 al 14 , van tallar les vies i les imatges de les càrregues policials per desallotjar-los van fer global la seva lluita.

Pocs dies després, es van intensificar els disturbis. «Va ser gent que va venir de fora i que en una hora i mitja va desmuntar la feina que havien fet en un mes al mur. Això va ser davant de la policia i no hi van intervenir», critica. Però des d’aleshores viuen en un estat policial. «És absolutament desproporcionat. Ens tracten com a terroristes, ni en els temps més durs d’ETA s’ha donat un assetjament policial tan gran. El dia en què van començar a muntar la passarel·la, van aparèixer policies amb metralletes a dos quarts de vuit del matí», recorda.

La plataforma es va coronar el 30 d’octubre quan, en una enorme demostració de força, va organitzar una manifestació en què apunten que van reunir 50.000 persones. Tot i ser una cosa mai vista a Múrcia, reconeixen que hi ha divisió d’opinions a la ciutat. «És el nord contra el sud», diu Paco, un altre membre. «És la Múrcia rica contra la pobra», puntualitza Pedro. «La classe acabalada sí que vol l’AVE perquè pensa que l’utilitzarà», diu Contreras. «Però és un percentatge petit i dona una garrotada enorme al ferrocarril del poble, al Rodalies», recalca.

SUPORT DE CATALUNYA

Notícies relacionades

La intimidació policial s’ha completat amb nombroses multes, algunes «per menjar pipes en actitud desafiadora». Sumen més de 30.000 euros, però amb una campanya de mecenatge n’han recaptat uns 16.000. «A les xarxes no donem l’abast», admet Antonio, el seu responsable, que afirma que «el barri s’ha unit en la lluita» i adverteix que si perden «es crearà un gueto».

Diu il·lusionat que el dia 7 vindran gairebé 400 persones des de Catalunya, cosa que ha motivat que el PP sumi els independentistes a la conspiració en què ja havia posat Podem. «No rebem consignes. A qui ve no li demanem el carnet del partit. El protagonisme és dels ciutadans. El que vingui sense idea de prendre’ns protagonisme és benvingut», diu finalment Contreras.   

Temes:

Adif Renfe Múrcia