SE N'INVESTIGUEN LES CAUSES

Un Uber autònom atropella mortalment una dona a Arizona

El vídeo difós per la policia de Tempe mostra el vehicle quan atropella la ciclista que va travessar la calçada en plena nit

La policia de Tempe (Arizona, EUA) ha difós el vídeo de l’atropellament mortal a una dona per un cotxe autònom.

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

La policia de Tempe (Arizona, EUA) ha difós el vídeo que mostra l'accident en què diumenge passat va perdre la vida una dona al ser atropellada per un vehicle autònom de la companyia Uber

La curta seqüència mostra la vista exterior del cotxe d'Uber en el moment en què impacta contra la ciclista. En aquell instant es talla la gravació.

A la gravació es veu la dona caminant pel mig de la carretera en un tram molt fosc. Una altra càmera enfoca al seu torn la persona que va dins del vehicle, un utilitari esportiu Volvo XC90. El cotxe viatjava pel carril dret d'una carretera dividida en quatre carrils. Els fars del SUV estaven encesos.

Segons ha explicat el conductor, "va ser com un flaix, la persona va aparèixer davant meu". Era "completament impossible" d'evitar, fins i tot si el vehicle hagués sigut conduït per una persona.

La seguretat, al punt de mira

La investigació federal per l'atropellament continua oberta, ja que el cas ha tornat a posar al punt de mira la seguretat dels cotxes autònoms.

La dona, Elaine Herzberg, de 49 anys, va morir com a conseqüència de les ferides causades pel xoc. Ella no va travessar pel pas de vianants.

En el moment de l'impacte, el conductor sembla estar mirant avall, i no a la calçada. Just abans que s'aturi el vídeo, el conductor mira cap amunt, cap a la carretera, i de sobte es veu sorprès.

"El vídeo és pertorbador i esgarrifós. Els nostres pensaments segueixen estant amb la família d'Elaine", ha explicat Uber en un comunicat. "Estem ajudant les autoritats locals, estatals i federals".

¿Error dels sensors?

Encara que no es coneixen els detalls específics de la tecnologia d'Uber, aquests cotxes utilitzen una combinació de sensors, inclosos el radar i el Lidar basat en la llum, per identificar objectes al voltant del vehicle, inclosos els obstacles potencials que entren a la calçada. Encara que les càmeres no funcionen bé en la foscor, el radar i Lidar poden funcionar a la nit.

La qüestió que han de desvelar els investigadors federals és per què els sensors no van detectar la presència de Herzberg, que, aparentment, ja hauria creuat tres carrils abans d'interposar-se en la trajectòria de l'Uber.

Un expert en cotxes automàtics, Bryant Walker Smith, s'ha mostrat molt "indignat" al veure el vídeo. "Encara que aquest vídeo no mostra tota l'escena, suggereix que hi ha un error en el sistema de conducció automàtica d'Uber i una falta de cura per part del conductor d'Uber, així com de la víctima", ha explicat Smith, professor de Dret de la Universitat Carolina del Sud.

Un altre expert en conducció autònoma coincideix amb l'avaluació de Smith. "Els sensors haurien d'haver detectat el vianant en aquest cas, les càmeres probablement eren inútils, però tant els radars com el Lidar havien d'haver detectat el vianant", ha dit Raj Rajkumar, professor de Carnegie Mellon.

"Encara que no hi ha informació disponible, s'hauria de concloure basant-se només en aquest vídeo que hi ha problemes al software del vehicle Uber que han de ser rectificats", ha dit.

Estàndards de seguretat

Probablement aquest vídeo farà que se supervisi aquesta indústria incipient que encara no disposa de proves estandarditzades i estàndards de seguretat. Els legisladors han hagut de lidiar amb la necessitat de potenciar les innovacions que prometen millorar molt la seguretat a les carreteres amb les preocupacions actuals de seguretat pública.

Notícies relacionades

Empreses com Uber, Alphabet's Waymo General Motors's Cruise Automation han estat provant la seva tecnologia de conducció autònoma a Arizona, que ha donat la benvinguda a la indústria amb una legislació més laxa que altres estats com Califòrnia, per exemple.

Després de l'accident, dimarts passat, els funcionaris de transport d'Arizona van assegurar que no veien la necessitat immediata d'ajustar les regles sobre la prova de cotxes autònoms.