FISCALIA INVESTIGA L'EMPRESA

Un mecànic del metro de Madrid malalt per amiant demanarà 400.000 euros

Els treballadors de la xarxa demanen "el dret a descartar càncers" amb radiografies per a tots

La crisi del suburbà madrileny, generada en temps d'Esperanza Aguirre i Alberto Ruiz-Gallardón, li esclata a la presidenta Cristina Cifuentes

zentauroepp42581720 amianto180319210625

zentauroepp42581720 amianto180319210625

2
Es llegeix en minuts
Juan José Fernández

Julián M., de 55 anys, mecànic dels tallers del metro de Madrid, reclamarà a la seva empresa 400.000 euros d’indemnització pel càncer de pulmó que li han detectat com a fruit de la seva exposició a fibres d’amiant.  De fet, un altre càncer de laringe que encara arrossega «també l’hauria pogut causar l’asbest», explica Fernando Morillo, advocat del malalt, que prepara una papereta de conciliació als jutjats de Madrid per al primer plet per l’amiant al metro. «El que passa a Madrid és alarmant –diu Morillo–. S’ha mantingut de forma semiclandestina. No és que no es prenguessin prou mesures de seguretat, és que no se’n va prendre cap».

En opinió de Morillo, Julián M. és només el primer cas: «En sorgiran molts més, perquè 300 treballadors van tenir contacte directe amb aquest material». Una vistosa A sobre fons vermell i negre que comença a aparèixer en la maquinària dels trens de Metro de Madrid és senyal de la crisi que des del suburbà puja al carrer i amenaça la presidenta autonòmica.

A Cristina Cifuentes li ha esclatat el cas. Els seus predecessors Alberto Ruiz-Gallardón i Esperanza Aguirre van modernitzar i van ampliar el metro de Madrid. Però avui els treballadors, i també els diputats de l’oposició, es pregunten com els operaris han corregut un risc letal fins 17 anys després que una ordre ministerial proscrivís l’amiant a Espanya i a la xarxa de transports de la qual el Govern madrileny treu pit com la millor d’Europa.

A Julián M. li van donar el seu diagnòstic al desembre. L’Institut Nacional de la Seguretat Social va avisar a la Inspecció de Treball. I aquesta ha multat Metro de Madrid amb 191.000 euros. El càncer de Julián M. també és la raó per la qual la policia visita magatzems i tallers des de fa dues setmanes. Investiga per a la fiscalia, que va prendre cartes en l’assumpte el 5 de març. 

POR AL CÀNCER

 «Prop de 400 treballadors», segons Metro de Madrid, s’han sotmès a proves de salut des del 2 de març, «i totes han donat negatiu». Al suburbà circulen 93 vagons en els quals s’han detectat peces d’amiant. Van en cofres que contenen un interruptor «apagaespurnes». Aquell asbest «suposa el 0,0009% del pes total del cotxe, i no és accessible ni per usuaris ni per treballadors, ja que es troba encofrat i senyalitzat», sostenen portaveus del metro per explicar per què els vagons no s’han immobilitzat.

Notícies relacionades

Els sindicats exigeixen a l’empresa que faciliti a tota la plantilla la possibilitat de fer-se radiografies per descartar càncers de pulmó, i no només als treballadors que Metro de Madrid considera amb risc. «Hem demanat plaques de rajos X per a tothom qui vulgui almenys tres vegades, i res –diu el portaveu del Sindicat del Col·lectiu de Maquinistes de Metro, Juan Antonio Ortiz–. L’empresa no dona informació». Per la seva part, Alfonso Blanco, delegat de CCOO, argumenta: «Tots els treballadors han de tenir dret a descartar un càncer».

Blanco fa 25 anys que treballa amb els apagaespurnes. Al seu costat ha estat Julián M. aquests 25 anys. «Obríem el cofre, en trèiem l’apagaespurnes i en netejàvem el sutge amb una brotxa, o llimant-lo, o portant-lo a bufament», relata Blanco. En una nau veïna, aquelles peces se sotmetien a rajos d’aire, «però sense que es tanquessin les portes –relata Javier del Llano, president del comitè d’empresa de Metro de Madrid– i amb molt de personal exposat a la polseguera que es muntava».