Propostes

Enginyers catalans adverteixen del "risc de col·lapse" de la xarxa ferroviària de Barcelona

Diuen que EVA, el corredor mediterrani i la llançadora a l'aeroport del Prat saturaran Rodalies

sin-ttulo

sin-ttulo

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

El Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya ha advertit aquest dilluns que la xarxa ferroviària de Barcelona està al límit de la seva capacitat, per la qual cosa està en "risc de col·lapse".

En un comunicat aquest dilluns, ha indicat que l'entrada del nou servei d'alta velocitat EVA, que tindrà el Prat de Llobregat (Barcelona) com a centre d'operacions; el corredor mediterrani i la llançadora a l'aeroport del Prat afectaran rl funcionament de les infraestructures actuals, saturant "serveis essencials" per a la mobilitat, com Rodalies.

Els enginyers han urgit a posar en marxa l'estació d'alta velocitat del Prat, on en el futur haurien de parar serveis AVE, Avant i el Corredor Mediterrani per potenciar l'accés a l'Aeroport de Barcelona des de Saragossa, Lleida, València, Tarragona, Girona i Figueres, entre altres poblacions.

Millorar Sants

Una altra mesura necessària seria ampliar el vestíbul i els accessos de l'estació de Sants de Barcelona i millorar la seva relació amb la resta de mitjans de transport i amb l'entorn urbà.

"El sistema ferroviari de Barcelona està concebut per al funcionament conjunt de les estacions de Sants i la Sagrera, i fins que les dues no estiguin en servei, ni la xarxa de Rodalies ni la d'alta velocitat podran aconseguir la seva capacitat màxima", ha apuntat el col·legi, que afegeix que l'estació de la Sagrera ha de ser una intermodal de primer ordre, com ho és la de Sants.

Per això, proposa que, pel que fa als serveis d'alta velocitat, la Sagrera sigui l'estació de capçalera dels trens que des de la capital catalana es dirigeixin cap al sud, i Sants ho sigui dels trens que es dirigeixen cap al nord, cosa que permetria augmentar les circulacions del corredor Madrid-Barcelona-França i absorbir les circulacions del corredor mediterrani.

Pel que fa a la connexió amb l'Aeroport de Barcelona, el Col·legi creu que la millor opció és que el servei de Rodalies en les dues terminals sigui una línia procedent del Valls, l'actual R4, tal com preveu el Pla de Rodalies 2008, ja que una llançadora entre Barcelona i l'Aeroport suposaria introduir trens amb una freqüència de pas elevada en un "sistema ja molt dens".

A més, veu interessant la possibilitat que el nou túnel a l'aeroport també estigui connectat amb la línia d'alta velocitat per oferir aquest tipus de servei entre aquestes instal·lacions i Barcelona-Sants, Girona i el seu aeroport, Figueres i ciutats del sud de França.

Túnels de Barcelona

Finalment, considera que per a la millora de la xarxa de Rodalies de Barcelona és necessari compensar el trànsit ferroviari que travessa la ciutat a través dels túnels de plaça de Catalunya i el de Passeig de Gràcia.

Notícies relacionades

Això suposaria una reorganització de les línies de Rodalies actuals, la qual cosa implicaria obres d'infraestructura en els àmbits l'Hospitalet-Sants i de Montcada-La Sagrera.

"Abans d'escometre els soterraments de l'Hospitalet i de Montcada -que el Col·legi celebra- és necessari haver resolt tècnicament i acordat políticament aquestes qüestions", finalitza.