Modificació de la llei
Les persones amb discapacitat podran ser jurat popular des d'aquest dimecres
El Cermi estarà vigilant perquè aquest col·lectiu pugui exercir aquesta tasca en igualtat de condicions

Vista exterior de la Ciutat de la Justícia, a l’Hospitalet de Llobregat. /
Aquest dimecres, 14 febrer, entra en vigor la reforma de la llei del Tribunal del Jurat, que permetrà a les persones amb discapacitat física o psíquica formar part dels jurats populars, una funció a la qual estaven vetades fins ara.
Amb aquesta iniciativa, aprovada per unanimitat a les Corts, s'ha adaptat la normativa espanyola a la Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat, que va entrar en vigor el 2008 a Espanya, i que en el seu article 13 estableix el dret d'accés a la justícia d'aquest col·lectiu, "incloent-hi l'ajust dels procediments per facilitar el seu exercici en les funcions efectives com a participants directes i indirectes".
La modificació de la llei del Tribunal del Jurat es va publicar al Butlletí Oficial de l'Estat Butlletí Oficial de l'Estatel 14 de desembre. Es van establir mesos per a la seva entrada en vigor, un termini acordat pels grups parlamentaris perquè les administracions adaptessin els seus recursos a la nova normativa, segons van indicar fonts del Ministeri de Justícia a Europa Press.
Amb aquesta reforma, la Justícia està obligada a proporcionar suport i a realitzar ajustos perquè es pugui portar a terme aquest exercici en igualtat de condicions que la resta de ciutadans.
Segons ha explicat el president del Comitè Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat (Cermi), Luis Cayo Pérez Bueno, una persona sorda signant, usuària de la llengua de signes, hauria d'estar acompanyada pel seu intèrpret, facilitat pel tribunal; una persona amb discapacitat visual, hauria de disposar, si hi ha materials escrits que han de ser considerats, de formats alternatius, digitals per exemple, i una persona amb discapacitat física hauria de poder exercir com a jurat amb l'acompanyament d'un ajudant.
"Cultura inclusiva"
"La casuística pot ser molt prolixa, només són algunes possibilitats", subratlla Pérez Bueno en declaracions a Europa Press. Si bé sosté que l'Administració de Justícia "està obligada" a fer aquestes adaptacions, també s'ha mostrat convençut que hi haurà problemes en els moments inicials de l'aplicació de la reforma de la llei, ja que "els espais i els procediments judicials no tenen cultura inclusiva i costarà donar solucions ràpides i eficaces".
Notícies relacionadesEl president del Cermi considera que aquesta "anomalia" de moment s'ha corregit "al paper" i ha avisat que ara s'haurà de traduir en la pràctica en el sistema judicial espanyol, que considera "arcaic, vetust i poc flexible per adaptar-se a les demandes del present i als avenços de tot tipus".
No obstant, ha advertit que des del Cermi estaran vigilants i ha assegurat que les persones amb discapacitat, recolzades per les seves organitzacions, podran invocar el dret que els atorga la llei, i l'Administració de Justícia l'haurà de garantir. "Les lleis no son suficients per assegurar els drets, però són el portal d'entrada imprescindible", ha assegurat.
- "Tiren per terra tot el nostre esforç"
- Seguretat Social L’edat real de jubilació dels assalariats supera per primera vegada els 65 anys
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- CONGRÉS Els socis salven Sánchez de comparèixer
- Dol en el cine espanyol Mor Verónica Echegui, l’actriu que es va saber desmarcar de ‘la Juani’
- Científics desmenteixen el mite dels 10.000 passos al dia: aquest és el número real
- Obituari Adéu a Eusebio Poncela, l'actor al límit d''Arrebato' i 'La llei del desig'
- Els comptes del 2026 ERC i Comuns amenacen d’endarrerir la negociació dels pressupostos d’Illa
- ÒBIT Mor l’actor Eusebio Poncela als 79 anys
- Polèmica als EUA Els pares d’un adolescent que es va suïcidar després de parlar amb ChatGPT denuncien OpenAI i Sam Altman