MEDI AMBIENT

França vetarà els cotxes de gasolina i dièsel el 2040

El ministre d'Ecologia inclou la mesura en un pla per complir amb l'Acord del Clima de París

El Govern francès donarà una prima a les rendes més baixes per facilitar el canvi a vehicle elèctric

fcosculluela36817867 topshot   a picture taken on january 8  2017 in paris from t170706190235

fcosculluela36817867 topshot a picture taken on january 8 2017 in paris from t170706190235 / LIONEL BONAVENTURE

2
Es llegeix en minuts
EVA CANTÓN / PARÍS

El Govern francès accelera la seva croada contra el canvi climàtic i s’ha proposat acabar en 20 anys amb la comercialització dels cotxes més contaminants. L’objectiu és posar fi a la venda de vehicles dièsel i gasolina d’aquí al 2040. Es tracta d’una «verdadera revolució», en paraules del ministre d’Ecologia, Nicolas Hulot, que ahir va presentar en roda de premsa el seu pla per traduir en fets els compromisos de l’Acord del Clima de París.

Hulot considera que es donen les condicions per tirar endavant aquest canvi perquè, per començar, la mateixa  indústria de l’automòbil s’orienta en aquest sentit. A més, es tracta d’una qüestió de salut pública. No obstant, va admetre que el camí serà dur.

INCENTIVAR EL CANVI / Per incentivar la transició cap al cotxe híbrid o elèctric, va anunciar una «prima» especialment destinada a les rendes més baixes que faciliti el canvi d’un cotxe dièsel matriculat abans de 1997 o de gasolina anterior al 2001 per un altre menys contaminant, nou o de segona mà. El que no va detallar va ser l’import de les ajudes.

Un altre projecte del ministre és corregir en 10 anys els problemes d’aïllament als edificis i erradicar la precarietat energètica que pateixen gairebé cinc milions de llars, segons l’Observatori Nacional de la Precarietat Energètica (ONPE). A aquest capítol es destinaran 4.000 milions en 5 anys.

EL FINAL DE LES ENERGIES FÒSSILS / En el full de ruta ecològic del Govern francès hi ha més mesures. Totes estan orientades a reduir el pes dels hidrocarburs en l’empremta energètica. L’Executiu recorrerà a la via fiscal per augmentar els impostos al CO2. Hulot revisarà a l’alça la taxa de 100 euros per tona de CO2 el 2030 (avui de 30,50 euros) que contempla l’actual llei de transició ecològica, que va ser aprovada el 2015 per la seva antecessora en el càrrec, Ségolène Royal. A més a més, abans que finalitzi la legislatura, la fiscalitat del dièsel i de la gasolina serà la mateixa.

Notícies relacionades

D’aquí al 2022, França deixarà de produir energia a partir del carbó, principal font d’emissions de CO2, amb l’objectiu d’arribar a la «neutralitat» a l’horitzó del 2050. És a dir, que el nivell d’emissions responsables de l’escalfament global no superi les emissions capturades. Com a molt tard a la tardor, el Govern presentarà una llei que prohibirà la concessió de nous permisos d’explotació de petroli, gas o carbó.

Hulot ha confirmat que es respectarà l’objectiu de l’anterior Govern de reduir a un 50% la contribució de l’energia nuclear, encara que no ha indicat quines centrals tancarà. «No serem dogmàtics. Tancarem alguns reactors, però hem d’identificar quins, en funció de criteris de seguretat, socials i econòmics», va dir. França vol liderar la lluita contra el canvi climàtic, en especial després de la decisió dels Estats Units d’abandonar l’acord de París.