CLASSIFICACIÓ

Un de cada quatre estudiants de 15 anys no sap llegir una factura

Espanya, desena de 15 països en l'informe PISA sobre finances

Francisco González, president del BBVA, comenta l’informe Pisa sobre educació financera.

3
Es llegeix en minuts

Els adolescents espanyols suspenen en finances. Un de cada quatre estudiants espanyols de 15 anys no arriba al nivell bàsic de coneixements financers, i encara que són capaços de prendre decisions senzilles sobre despeses quotidianes i saber per a què serveix una factura, tenen dificultats per interpretar-la. Ho posa en relleu l'informe PISA sobre aquesta matèria

De fet, Espanya ha obtingut 469 punts en l'informe PISA 2015 sobre Competència Financera presentat aquest dimecres, que la situen per sota de la mitjana de 489 dels 15 països que han participat en l'estudi (10 de l'OCDE, més cinc estats o regions).

Amb ells, Espanya s'ha classificat al desè lloc, només al davant del Brasil (15), el Perú (14), Xile (13), la República Eslovaca (12) i Lituània (11).

Això significa que Espanya, insisteix l'informe, amb 469 punts, es troba per sota dels 489 de la mitjana dels països de l'OCDE.

El rendiment mitjà d'Espanya ha baixat des del 2012, quan va obtenir una puntuació de 484.

I encara que l'informe adverteix que les variacions del rendiment en competència financera "s'han d'interpretar amb cautela" pels canvis produïts en l'administració de la prova, la realitat és que la proporció d'estudiants que rendeixen per sota del nivell 2 -és a dir, bàsic- ha augmentat vuit punts, fins a situar-se en el 24,7%.

En canvi, només el 6% (davant el 12% de l'OCDE) exhibeix un rendiment destacat en competència financera, cosa que significa que arriben al nivell 5 al ser capaços d'analitzar productes financers complexos.

DIFERÈNCIES PER SEXES

La competència financera és, segons la defineix PISA, "el coneixement i la comprensió de conceptes i riscos financers i les destreses, la motivació i la confiança necessàries" per aplicar-los "amb l'objectiu de prendre decisions eficaces en diferents contextos financers, per millorar el benestar financer dels individus i la societat i permetre la participació en la vida econòmica".

Hi ha diferències per sexes: les noies tenen un rendiment millor que els nois.

I també per la seva situació socioeconòmica, de manera que els més desafavorits tenen fins a un 82% més de possibilitats de tenir un rendiment inferior al nivell bàsic.

No només això, sinó que a més hi influeix el seu origen: un 11% dels 1.750 estudiants espanyols que van participar en l'avaluació van néixer en un país estranger, i tenen 33 punts menys que els que no tenen antecedents d'immigració.

L'escola rural surt ben parada a l'estudi, ja que els seus estudiants han obtingut 29 punts més que els dels col·legis urbans.

L'EXPERIÈNCIA

PISA dedica un apartat a l'experiència dels nois de 15 anys amb els diners, i destaca que més de la meitat, un 52%, té un compte bancari, cosa que només poden fer amb autorització dels seus pares o apoderats. Aquest grup obté 37 punts més en competència financera que els alumnes que no en tenen.

Gairebé vuit de cada 10 (el 79%) aconsegueixen diners a través dels regals amb què els obsequien els seus amics i parents; el 38% té una paga, tant si fa tasques domèstiques com si no, i un 55% la guanya a través d'una activitat laboral formal o informal.

La meitat dels estudiants espanyols diuen que estalvien diners totes les setmanes o mesos, i un 66% assegura que estalviaria si es volgués comprar "alguna cosa que realment vol".

Notícies relacionades

Cada vegada que un jove decideix comprar un mòbil o com utilitzar els seus diners en despeses personals, està prenent una decisió financera, subratlla l'informe, que afegeix que la població de 15 anys es comença a enfrontar a situacions que requereixen prioritzar els desemborsaments, ser conscients dels costos, i estar alerta davant la possibilitat de frau o engany.

Per millorar la capacitat financera dels alumnes, PISA recomana a tots els països participants en l'estudi que analitzin les necessitats dels estudiants amb baix rendiment, abordin les desigualtats socioeconòmiques i proporcionin igualtat d'oportunitats d'aprenentatge per a nois i noies.