Europa veta els cotxes més contaminants

Les grans ciutats restringeixen el trànsit i imposen peatges a les zones més congestionades

icoy25407288 paris trafico161012180201 / PHILIPPE WOJAZER

icoy25407288 paris trafico161012180201
icoy35885324 roma trafico161012170934
icoy1653758 londres trafico161012174740
icoy35885147 berlin161012165635

/

3
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / MADRID

Madrid no és l'única gran ciutat europea que lluita contra la contaminació restringint el trànsit. Actualment, més de 220 urbs han delimitat zones on només els residents i els vehicles més ‘nets’ poden circular. París, Berlín, Londres i Roma també planten cara a l'aire tòxic amb mesures addicionals.

LES ETIQUETES DE PARÍS

L'Ajuntament de París acaba d'anunciar que l'estacionament en zona residencial a la ciutat serà gratuït aquest dijous. En funció de l'evolució de la situació els pròxims dies, podria posar en marxa mesures complementàries, com la gratuïtat del servei de bicicletes i de cotxes elèctrics públics. La batalla contra la pol·lució és una de les prioritats de les autoritats municipals, amb la socialista Anne Hidalgo al capdavant, que té ferotges crítiques per part de taxistes o repartidors. Des del dia 1 de juliol, els cotxes més antics -matriculats abans del 1997- tenen prohibit circular per París entre les 8.00 i les 20.00 hores. Els conductors parisencs estan obligats a portar una etiqueta en funció de com de contaminant o de net és el seu vehicle. Els adhesius els faciliten les administracions locals, però els determina el Govern, el ministeri d'Ecologia. Hi ha sis categories ordenades per colors, des de la verda (cotxes elèctrics i d'hidrogen) fins a la grisa (els dièsel matriculats entre el 1997 i el 2000). Quan els índexs de contaminació són molt alts, les autoritats restringeixen la circulació als cotxes més contaminants en determinades zones cèntriques. La multa oscil·la entre els 45 i els 180 euros. A més, l'alcaldessa ha posat en marxa una altra mesura molt polèmica: tancar al trànsit rodat els molls de la ribera dreta del Sena. Cada primer diumenge de mes, l'avinguda dels Camps Elisis és zona de vianants.

El consistori de la capital va demanar en el seu comunicat als ciutadans que segueixin els missatges de prevenció i optin pel transport públic, per compartir cotxe o per l'ús de vehicles poc contaminants.

Aquesta nova mesura se suma a les que s'han anat decretant a la ciutat al llarg de l'últim mes per reduir les altes concentracions de micropartícules en l'aire, i que van arribar a oferir el transport públic gratis durant dia

ELS PEATGES DE LONDRES

Des del 2008, els vehicles més contaminants tenen prohibit entrar a les Zones d'Emissions Reduïdes (LEZ, per les seves sigles en anglès), que cobreix la majoria de l'àrea metropolitana de Londres. Els que, malgrat tot, hi vulguin entrar, han de pagar peatge, a més del que es paga per entrar al centre de la ciutat ('Congestion charge'). No obstant, els descomunals embussos se segueixen produint i els índexs de contaminació segueixen superant els estàndards marcats per la Unió Europea, així que el nou alcalde, Sadiq Khan (que pateix asma i que considera l'aire tòxic una emergència sanitària), té com a tasca prioritària rebaixar la pol·lució. Entre els seus plans destaca l'augment dels peatges als vehicles menys verds i la creació d'una zona ultrareduïda d'emissions que començarà a funcionar el 2019 i que afectarà els autobusos i autocars.

ELS ESPAIS VERDS DE BERLÍN

Notícies relacionades

Alemanya és un país molt conscienciat en la lluita contra la mala qualitat de l'aire. Fa 10 anys, el Govern va impulsar una llei anticontaminació, que incloïa la creació d'espais verds urbans. Berlín va transformar zones tradicionalment congestionades i va prohibir la circulació dels vehicles més contaminants. El 2008, igual que París, va posar en marxa el sistema d'adhesius per identificar els cotxes. Els verds, per als que menys partícules emeten pel tub d'escapament, impliquen la lliure circulació. Els grocs i vermells signifiquen que no poden accedir a determinades zones cèntriques. No respectar la norma, com a la resta de ciutats europees, comporta multa econòmica. Igual que a Madrid, també hi ha excepcions: vehicles professionals, militars i ambulàncies. Segons les autoritats alemanyes, l'esforç ha valgut la pena ja que s'han reduït en un 20% les emissions d'òxid nitrós.

LA CALEFACCIÓ DE ROMA

A Itàlia no hi ha una normativa global per restringir el trànsit a causa de la contaminació, així que cada municipi el regula com considera més efectiu. Roma, per exemple, és una de les urbs europees més malparades pel que fa al medi ambient. Hi va haver, això sí, revisions específiques cada dos anys i els que no l'aprovaven no podien circular fins que no realitzaven millores en el vehicle. La mesura no va resultar eficaç i se'n va aprovar una altra: restringir el trànsit quan els índexs de contaminació són elevats. Si la pol·lució no baixa, el bloqueig al trànsit és total i a l'hivern s'imposa un límit a la calefacció de les llars: 18 graus. A més, Roma està dividida per sectors en funció de les restriccions al trànsit. El peatge ronda els 100 euros, excepte al centre històric (més del doble).