DEBAT EDUCATIU

La vaga de deures encén un viu debat a la xarxa

La carta d'una mare a favor de les tasques es converteix en un fenomen viral

Els promotors del boicot celebren haver suscitat aquesta discussió pedagògica

icoy35977687 deberes161108182246

icoy35977687 deberes161108182246 / JOAN CORTADELLAS

2
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA

Encara que sigui només pel debat ciutadà que s'ha generat, haurà valgut la pena. El seguiment de la vaga de deures convocada per als caps de setmana d'aquest mes de novembre per les famílies d'alumnes de les escoles públiques serà difícilment quantificable, però l'impacte que la iniciativa ha tingut en les converses, públiques, privades i a través de les xarxes socials, que en els últims dies han mantingut pares, professors i elsamateixos alumnes, és ja significatiu. 

Partidaris i detractors del boicot, defensors dels valors positius d'uns deures ben ajustats i opositors acèrrims de les tasques escolars s'han embrancat en debats -la majoria, discussions constructives i amb argumentacions pedagògiques- que han superat de vegades els marcs de la comunitat educativa. Com a mostra, la carta que la mare de dues nenes, Nuria Pérez, autora d'un blog sobre educació, ha escrit en defensa de la tasca que fan els mestres i, de passada, en suport dels deures. En poc més de 48 hores, la missiva ha sigut compartida a Facebook per més de 10.000 persones.

El fenomen és molt similar al que l'estiu passat va provocar a Itàlia un pare contrari als deures amb una altra carta, aquesta manuscrita, enviada als mestres del seu fill i que va generar un encès debat públic en aquell país

En aquell cas, recollit per la premsa internacional, el progenitor, Marino Peiretti, informava els professors que el seu fill Mattia no havia fet els deures d'estiu perquè, en lloc d'això, havien aprofitat per "fer llargues rutes en bicicleta, fer vida de camp o gestionar la casa i la cuina". "Hem construït junts el seu escriptori i l'he ajudat, escoltant-lo i donant-li suport, en el seu principal interès: la programació i l'electrònica", prosseguia el pare.

La crítica més ferotge que s'ha fet al boicot convocat a Espanya per la confederació d'associacions de pares d'alumnes (Ceapa), que parteix d'un plantejament molt semblant al del pare italià, és com accions com aquesta qüestionen el treball dels professors. Les opinions que els docents han expressat en aquest debat ciutadà sobre els deures han anat, en gairebé tots casos, dirigides a aquesta qüestió. No es tracta, diuen, de prohibir o no els deures, sinó de veure com aprèn cada alumne i valorar si és necessari que completi el seu aprenentatge fent alguna tasca específica a casa. 

ÈXIT ROTUND

Notícies relacionades

Per al president de la Ceapa, José Luis Pazos, la campanya ha sigut, en el seu primer cap de setmana, un "èxit rotund", fonamentalment perquè "ha posat el debat sobre la taula". Pazos ha defensat també la possibilitat que aquestes tasques es regulin amb una norma i que els deures siguin objecte de discussió de cara a un possible pacte educatiu.

Pazos ha explicat que l'entitat que presideix ha rebut "desenes" de correus cada dia de pares i també docents demanant informació sobre la iniciativa. "Per resumir, de cada deu correus, sis es mostraven a favor, tres volien debatre-ho, però aposten per la racionalització dels deures i un era contrari a la campanya", ha informat.