les deficiències de la xarxa ferroviària catalana

Front comú per reclamar el traspàs íntegre de Rodalies

Generalitat, municipis, sindicats, patronals i plataformes ciutadanes diuen "prou" a la falta d'inversions de l'Estat

Rull anuncia que divendres presentarà un recurs contenciós administratiu contra Adif per incomplir els acords pactats

Les institucions catalanes presenten un front comú, per reclamar el traspàs íntegre de Rodalies. / periodico

5
Es llegeix en minuts
Ferran Cosculluela
Ferran Cosculluela

Periodista

ver +

«Aquest és un acte unitari, sense fissures ni diferències partidàries. Els que estem aquí representem en la pràctica la totalitat del país». Així va descriure l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, la solemne trobada que es va celebrar ahir al Palau de la Generalitat per reclamar el traspàs íntegre de Rodalies i Regionals a Catalunya i denunciar la contumaç falta d’inversions en aquestes línies. La Generalitat té traspassada la gestió del servei, però no així la infraestructura (vies i estacions) i els trens, que segueixen en mans d’Adif i Renfe.

Un acte solemne en què van participar, per dir «prou», institucions, cambres de comerç, patronals, sindicats i entitats de la societat civil, i que va comptar amb la presència del president Carles Puigdemont, el conseller Josep Rull, el president de la Federació Catalana de Municipis (FCM), Xavier Amor, el vicepresident de l’Associació Catalana de Municipis (ACM), Josep Caparròs, a més de representants de plataformes ciutadanes com l’associació Promoció del Transport Públic (PTP), el col·lectiu Pqnoensfotintren i les plataformes Trens Dignes Ebre-Priorat i Usuaris Portbou-Barcelona, entre altres. 

Carles Puigdemont

PRESIDENT DE LA GENERALITAT

No podem seguir així perquè no és una qüestió de puntualitat, sinó de dignitat"

UNA QÜESTIÓ POLÍTICA

Puigdemont, que acabava de visitar la fira sobre internet de les coses (OIT) –«la quarta revolució industrial», va assenyalar–, que s’està celebrant aquests dies al recinte de la Gran Via de la Fira de Barcelona, va destacar la paradoxa que un país en què se celebren esdeveniments tecnològics d’aquesta envergadura i disposa d’investigadors de primer ordre «no tingui capacitat per gestionar la mobilitat bàsica de Rodalies». I va afegir: «No es tracta ni d’un problema de tecnologia, ni de capacitat, és un problema polític i institucional».

Josep Rull

conseller DE TERRITORI

Amb els Ferrocarrils hem acreditat que gestionem de manera solvent"

El president de la Generalitat va advertir que Catalunya «no pot seguir així» i va instar tots els representants institucionals, econòmics i socials que van participar en la cita transversal «a mantenir la unitat fins a aconseguir l’objectiu final», perquè el traspàs «no és una qüestió de puntualitat, sinó de dignitat». Puigdemont va destacar que, després de tants incompliments, ja no es pot confiar en «la presumpció de bondat» de l’Estat per solucionar les greus carències de la xarxa ferroviària catalana. Per això va avisar que la Generalitat no es limitarà a queixar-se, sinó que «actuarà» des de l’àmbit polític i jurídic perquè es facin realitat les inversions compromeses. 

Ada Colau

Alcaldessa de barcelona

Hi ha hagut centenars de morts als passos a nivell per la falta d'inversions"

En aquest sentit, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va aprofitar l’acte per anunciar que demà presentarà un recurs contenciós administratiu davant l’Audiència Nacional perquè es faci complir a Adif tots els acords pactats entre la Generalitat i el Ministeri de Foment, amb la finalitat que destini a Rodalies i Regionals tots els recursos promesos.

EL MODEL CATALÀ

Núria Marín

ALCALDESSA DE L'HOSPITALET

El soterrament de les vies i la construcción del túnel de l'Hospitalet són una peça clau per a Rodalies"

Rull, que va desgranar en un seguit de xifres les conseqüències que està tenint per a Catalunya la «ineficàcia» de la xarxa ferroviària, va contraposar els problemes de puntualitat i incidències que es produeixen en aquestes línies al bon funcionament dels Ferrocarrils de la Generalitat o la línia Lleida-la Pobla de Segur (Pallars Jussà), gestionats íntegrament per l’administració catalana. «Hem acreditat que gestionem el sistema ferroviari del qual som titulars de forma solvent. Quan tenim el control de tot, les coses funcionen raonablement bé», va insistir.

Colau, que va abordar el problema des d’una òptica municipalista, va recordar les centenars de vides que han costat els passos a nivell en algunes poblacions com Montcada i Reixac (Vallès Occidental) perquè no s’han portat a terme les obres compromeses. «És una situació indignant, insostenible i intolerable i un greuge humà. No es tracta únicament d’endarreriments, la falta d’inversions ha deixat un territori trinxat i fracturat, amb desenes i desenes de persones que han mort», va afirmar.

Les queixes

Mentre el sistema de transport públic de Catalunya ha crescut el 4,3% entre el 2004 i el 2005, el servei de Rodalies ha caigut el 12,8%, encara que els últims mesos ha tornat a pujar lleugerament.

SOSTENIBILITAT

A més, l’alcaldessa de Barcelona va destacar que la falta d’un servei de transport públic eficient també soscava el «dinamisme econòmic» del país i mina les polítiques ambientals per fer-lo més sostenible. «S’ha de proporcionar una alternativa real perquè la gent deixi el cotxe a casa i Rodalies és ara un fre per al model de país que volem», va manifestar.

«Ja no podem més amb aquest model irracional de política d’inversions que és indignant i repressiu. És una qüestió de justícia. Estem al costat de la Generalitat per exigir el traspàs. Sens dubte, ho sabem fer molt millor», va insistir.

Notícies relacionades

L’alcaldessa de l’Hopitalet, Núria Marín, va reclamar que el Ministeri de Foment executi el pla de Rodalies 2009, que es troba paralitzat i que preveu la construcció del túnel de l’Hospitalet i l’intercanviador de la Torrassa, per convertir el servei en «un autèntic metro regional».

Territori fa mesos que denuncia la falta de puntualitat crònica que pateix el servei ferroviari. Bona part d’aquests endarreriments són deguts als nombrosos punts amb limitació temporal de velocitat que existeixen. Uns trams pels quals els trens no poden circular a la velocitat normal de servei perquè s’hi fan obres o millores. El problema és que la falta d’inversions d’Adif ha fet, segons la conselleria, que les limitacions temporals acabin convertint-se en cròniques. 

Les limitacions de velocitat

La Conselleria de Territori fa mesos que denuncia la falta de puntualitat crònica que pateix el servei ferroviari a Catalunya. Bona part d'aquests endarreriments es deuen al gran nombre de punts amb limitació temporal de velocitat que hi ha en les línies. Uns trams per on els trens no poden circular a la velocitat normal de servei perquè s'hi estan fent obres o millores. El problema és que la falta d'inversions d'Adif ha provocat, segons la conselleria, que aquestes limitacions temporals acabin convertint-se en cròniques.