¿Per què Snapchat no és per a adults?

La xarxa social usa llenguatge i codis adolescents des del mòbil

2
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ / BARCELONA

FUGACITAT ABANS QUE RES

Snapchat, a diferència d'altres xarxes, es basa en la fugacitat dels missatges que cada usuari penja. No fa falta perseguir la bellesa ni ser divins com a Instagram, sinó que es pot dir el que es vulgui, sigui en text, foto, vídeo o gràfic, que desapareixerà com a màxim, màxim a les 24 hores. Però la xarxa encoratja l'intercanvi constant de missatges, que duren entre 1 i 10 segons, per no perdre el fet d'“estar en ratxa”, és a dir, actiu a la xarxa social i no perdre punts, que la xarxa assigna segons el nivell d'activitat i s'obtenen trofeus.

LLENGUATGE ADOLESCENT

Hi ha molt poc text. Si canvies molts missatges i estàs actiu, estàs “on fire” i apareix una icona de foc al costat del 'nick' d'usuari. Els usuaris amb qui més et relaciones són els teus millors amics ('best friends forever', BFF, o abreujat en 'spanglish' adolecente 'befos' o 'las mejas') i els pots assignar el seu propi emoji (icona). Les notificacions també són icones, no textos, i s'ha d'aprendre el seu significat.

També s'insta a enviar 'stickers' (adhesius amb dibuixos) o convertir la pròpia imatge en un 'gif' (minivídeo animat) com a missatge en lloc d'un emoji prefixat. I la xarxa anima artistes a crear geofiltres, dissenys que identifiquen una comunitat concreta, perquè qui se senti identificat l'usi. Com el 'tag' d'un grafit.

'SELFIES' I VÍDEOS

Snapchat es basa en l'ús del mòbil i sobretot de la càmera frontal, la que s'usa per al 'selfie'. A la foto pròpia s'hi poden afegir filtres com canviar la cara amb una altra persona, enquadraments, màscares, gràfics, es pot dibuixar a sobre… Tot s'hi val, però per a fotos de paisatge ja hi ha Instagram.

Una foto o un vídeo es poden veure durant un màxim de 10 segons, encara que es pot demanar una repetició gratuïta però només una vegada al dia. Si en vols més, les pagues. Es pot capturar la imatge amb l'opció de captura de pantalla del mòbil, però llavors arriba la icona a qui l'ha enviat avisant-lo que ho has fet.

També es poden fer xats de vídeo, gravar missatges de veu o fer trucades de veu, però això és gairebé una anècdota per a una generació que ja no usa el telèfon per trucar.

TOT MESURAT 

Notícies relacionades

Un altre punt diferencial és que es poden comentar els 'snaps' dins del mateix 'snap' i no en un espai a part com passa a Facebook. És com un Power Point de butxaca. I cadascú sap qui ha vist la seva història, amb nom i cognoms, i no només qui ha clicat el 'M'agrada'.

CONSUMISME

Hi ha un sistema de pagaments dintre de l''app' per poder transferir fons, pagar per contingut de l'aplicació (repeticions, per exemple) o qualsevol cosa que en el futur als propietaris se'ls ocorri, perquè ¿aquesta no era la generació del consum?

Temes:

Snapchat