04 d’ag 2020

Anar al contingut

Adif vol incorporar en els nous horaris els endarreriments sistemàtics dels trens

Territori denuncia que l'augment dels punts amb limitació temporal de velocitat fan caure la puntualitat

L'empresa pública diu que prioritza la seguretat i al·lega que no pot executar totes les obres a la vegada

Ferran Cosculluela

 

  / ARXIU / RICARD CUGAT

Nou pols entre la Generalitat i Adif per la intenció de l'empresa gestora de les infraestructures ferroviàries d'incorporar als nous horaris els persistents endarreriments que es registren en moltes de les línies de Rodalies i Regionals de la xarxa catalana. L'argument d'Adif és que els horaris s'han d'adequar a la realitat del servei en cada moment, i aquestes condicions vénen determinades per les obres en cada itinerari, per les condicions de seguretat i per altres paràmetres. “L'usuari es mereix que les administracions li diguin la veritat”, apunten fonts de la companyia.

Per contra, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va denunciar a principis de mes que Adif pretenia modificar “de manera unilateral”, i amb caràcter general, les hores de sortida i arribada dels trens a partir del 12 de juny, per "maquillar", segons va dir, una impuntualitat que ve determinada pel gran nombre de limitacions temporals de velocitat (LTV) que l'empresa pública aplica als recorreguts d'aquestes línies (normalment causades per obres pendents i en curs, i altres qüestions de seguretat), sense informar el Govern del temps que duraran i sense invertir els recursos necessaris per solucionar-les amb la màxima celeritat possible.

Rull va manifestar llavors que només acceptarien "modificacions puntuals" dels horaris, sempre que vagin acompanyades d'un calendari d'actuacions per solucionar aquestes incidències, en el qual s'inclogui la data d'inici i finalització de les obres. Després de reunir-se amb Ana Pastor a mitjans de maig, el conseller va anunciar al Parlament que la ministra de Foment s'havia compromès que l'empresa estatal no modificaria els horaris sense comptar amb el beneplàcit de la Generalitat.

ANY I MIG DE NEGOCIACIONS

I les dues parts van acordar asseure's a la taula per intentar arribar a una solució negociada. En aquest procés es troben ara, encara que fonts d'Adif asseguren que les converses es prolonguen des de fa ja un any i mig.

El conseller ha denunciat que la puntualitat a la xarxa ferroviària de Catalunya en el primer trimestre de l'any ha caigut al 86% a Rodalies (quan l'any passat es va tancar en el 94%), mentre que a Regionals ha descendit al 49% (era del 58% el 2015). Unes dades que sempre compara amb les que registren els Ferrocarrils de la Generalitat (gestionats íntegrament per l'Administració catalana), on els trens arriben a la seva hora en el 99% dels casos.

La conselleria atribueix "l'alarmant" deteriorament del servei en Rodalies i Regionals a l'increment i la cronificació dels punts amb limitació temporal de velocitat que Adif estableix en les línies. A diferència dels Ferrocarrils, en aquests trams la responsabilitat del manteniment de la infraestructura recau sobre aquesta empresa pública estatal.

Pitjor que als anys 90

Ricard Riol, president de l'Associació per la Promoció del Transport Públic, assenyala en aquest conflicte per fixar ara uns horaris "pitjors" que els que hi havia als anys noranta "ja és significatiu". Al seu parer, el servei de Rodalies i Regionals "degenera en lloc de millorar", perquè s'està produint "una estranya combinació entre falta d'inversió i protocols més estrictes a causa de l'accident de l'Alvia a Santiago de Compostel·la".

Rull afirma que la xarxa ferroviària acumula “un dèficit important pel mal manteniment” i adverteix que la Generalitat no està disposada a perpetuar aquesta situació per falta d'inversió. “La solució no és maquillar el problema modificant els horaris, sinó fer les inversions que necessita el sistema i fer-les ja”, ha insistit el conseller.

MOCIÓ DEL PARLAMENT

Per aquest motiu, ha exigit “un paquet d'inversions immediat i urgent per desactivar les limitacions temporals de velocitat i garantir un servei digne als usuaris de Catalunya”. En aquest sentit, el conseller va sol·licitar  “un compromís” de tots els partits presents al Parlament per reclamar aquestes inversions. Un pronunciament que s'ha impulsat aquest dijous a la cambra parlamentària en forma d'una moció que ha sigut aprovada per àmplia majoria, en què es rebutja la imposició dels horaris, es demana un pla d'inversions i s'exigeix el traspàs total de la infraestructura.

Fonts d'Adif neguen, no obstant, que la xarxa ferroviària catalana pateixi de deixadesa en el seu manteniment o que els endarreriments es deguin a una falta d'inversions i apunten que la Generalitat ha "sobretensionat" la xarxa amb la incorporació de nous serveis que abans no existien. “Actualment hi ha uns 120 punts en què hi ha limitació temporal de velocitat, una xifra similar a la dels últims tres anys, cosa que no vol dir que es tracti dels mateixos punts, sinó que aquests van canviant periòdicament. És un mapa viu”, asseguren.

La companyia pública afirma que els punts LTV no s'estableixen per capritx, sinó que es fixen per motius de seguretat. “En els últims dies se n'han suprimit tres i en les pròximes setmanes se'n trauran 18. El que passa és que les obres no es poden executar totes alhora, perquè llavors es congestionarien les línies. S'han de portar a terme de forma planificada”, insisteixen.

Territori considera, no obstant, que acceptar els horaris que proposa Adif seria una forma de perpetuar els endarreriments i mantenir de per vida que la infraestructura no tindrà les inversions que necessita. “Mai s'han recuperat els minuts de retard que s'han incorporat a un horari”, asseguren .

Reclamació del traspàs total

La Generalitat ha reclamat en reiterades ocasions el "control ple" del sistema ferroviari de Rodalies i Regionals, ja que considera que el traspàs d'aquestes línies (que es va portar a terme el 2010) "no s'ha complert i és incomplet". En l'actualitat, l'Administració catalana és responsable de la fixació formal dels horaris i de les tarifes, així com de la supervisió de la qualitat del servei. Però a la pràctica els horaris vénen determinats per les condicions de circulació que estableix Adif. "Si no podem assegurar els horaris ni garantir la qualitat del servei, només ens quedarien les tarifes", afirma la conselleria.