LA XARXA FERROVIÀRIA DE CATALUNYA

Una dècada de col·lapses

Els últims anys han estat plens de grans afectacions en el servei de Rodalies a causa d'avaries, obres, robatoris i vagues

fcosculluela32173935 mollet del valles 15 12 2015 estacion renfe mollet160205193200

fcosculluela32173935 mollet del valles 15 12 2015 estacion renfe mollet160205193200

2
Es llegeix en minuts
Ferran Cosculluela
Ferran Cosculluela

Periodista

ver +

Les queixes per la impuntualitat i les incidències del servei de Rodalies de Renfe són tan antigues com la mateixa companyia, però en l'última dècada els usuaris han passat de la mofa resignada a l'aïrada indignació per unes carències que no són pròpies d'un estat modern.

A Catalunya, la gota que fer vessar el got es pot situar a finals del 2007, quan els esvorancs que van provocar les obres de l'AVE a l'arribar a Barcelona van inutilitzar durant més d'un mes les línies de Rodalies que arribaven des del sud.

La gota que va fer vessar el got  es pot situar en la crisi del 2007 pels esvorancs de l'AVE

Aquell incident, que va trasbalsar la vida de més de 100.000 usuaris, es va produir després d'altres incidències greus causades pel trencament de catenàries, i va ser el detonant que va portar entitats sobiranistes com la Plataforma pel Dret a Decidir a convocar mobilitzacions.

OBRES DE L'AVE I VAGUES DE MAQUINISTES

En els mesos posteriors es van anar succeint els incidents, com el trencament d'una catenària el juny del 2008, que va provocar un col·lapse circulatori en cinc línies. Però la següent gran incidència va arribar el març del 2010, quan les obres de l'AVE i la construcció de l'estació de la Sagrera-Meridiana van obligar a tallar durant sis mesos tres línies.

Les obres de la Meridiana  van tornar a causar greus trastorns el 2010

Els usuaris també han patit nombrosos contratemps a causa dels conflictes laborals del personal de Renfe. El gener del 2011, una vaga de maquinistes va causar quatre dies d'endarreriments, amb demores constants que van afectar més de 370.000 clients. Un any i mig més tard, un altre episodi d'aturades encobertes va causar endarreriments durant una setmana.

Un maquinista va ser, precisament, el responsable d'un xoc entre dos trens a l'estació de Sants, el setembre del 2013, que es va saldar amb 22 ferits lleus i un altre fiasco a la xarxa. Renfe va atribuir l'accident a un error humà, però la Conselleria de Territori va denunciar llavors que la col·lisió s'hauria pogut evitar amb més inversions i un sistema de seguretat més modern.

Una vaga de maquinistes  el 2011 va provocar quatre dies d'endarreriments

EL 'CERVELL' D'ADIF

El 2015 també va ser un any d'incidències sonades. El 21 de maig, un problema a l'ordinador amb què Adif gestiona la xarxa de Rodalies i regionals va aturar 200 trens en hora punta. Una avaria que va arruïnar el dia a 80.000 usuaris i que es va tornar a repetir posteriorment.

Notícies relacionades

Al setembre, un comboi es va quedar parat poc després de sortir de l'estació de Sants. El tren es va avariar enmig d'un túnel i va provocar endarreriments que van afectar tres línies i uns 40.000 passatgers.

Els problemes en el 'cervell' Els problemes en el 'cervell' d'Adif van marcar les incidències del 2015

L'últim caos va tenir lloc el mes de desembre passat. Però en aquest cas va ser degut a un robatori de cable de coure perpetrat a Santa Perpètua de Mogoda. La sostracció va provocar incendis en diverses subestacions i va afectar diverses línies i uns 60.000 viatgers durant més d'un mes.

Temes:

Rodalies