PROCÉS PER L'OPERACIÓ JAVA
20 anys de presó per al cap d'una màfia georgiana amb seu a Barcelona
L'organització blanquejava fons procedents, sobretot, de sostraccions en vivendes
El principal acusat, Kakhaber Shushanashvili, controlava la xarxa des d'un pis del carrer Marina

/
L'Audiència Nacional ha condemnat a 20 anys i 11 mesos de presó Kakhaber Shushanashvili com a cap d'una organització criminal fonamentalment composta per georgians que es va establir a Espanya i que va ser desarticulada en l'operació Java, practicada el març del 2010. Els Mossos d'Esquadra, coordinats pels fiscals anticorrupció Fernando Bermejo i José Grinda, van participar en aquesta actuació policial que es va desenvolupar de forma simultània en cinc països i el resultat va ser la detenció de 70 persones.
En una sentència, els magistrats imposen aquesta pena a Shushanashvili, que dirigia el negoci des del seu pis de la carrer de Marina de Barcelona, per delictes de blanqueig, com a cap de l'organització, conspiració per a l'assassinat, tinença il·lícita d'armes, falsificació de targetes de crèdit i temptativa d'estafa continuada. A més, se li imposa una multa de 32.7535 euros. No obstant, es l'absol d'una altra temptativa d'assassinat a l'haver sigut retirada l'acusació perquè pugui ser enjudiciat per les autoritats franceses i del delicte de falsificació de documents.
El tribunal, així mateix, ha condemnat també 12 persones més a penes que oscil·len des de l'any i els sis mesos fins als set anys de presó per delictes que van des del blanqueig fins a la falsificació de documents oficials.
La sentència relata com l'any 2008, a la zona de Catalunya i València, es va assentar la branca d'una organització criminal sorgida a l'antiga URSS i formada majoritàriament per ciutadans georgians. El seu líder era Kakhaber Shushanasvilli, amb categoria de 'lladre en llei' ('Vor v zakone', membre de la màfia russa, segons l'argot utilitzat per aquestes organitzacions), vinculat al seu germà Lasha, que dirigia el grup des de Grècia.
CAIXA COMUNA
Com a 'lladre en llei', Shushanashvili s'ocupava dels fons de l'organització, de la caixa comuna ('obschack'), que es nodria dels diners que els membres de l'organització recollien i li feien arribar, sobretot de sostraccions en domicilis, generalment portades a terme a l'estranger.
Entre les activitats desenvolupades per l'organització per poder aflorar fons, Shushanashvili va constituir el 2009 una societat per explotar diferents negocis de neteja i rentat de vehicles, així com una societat de paqueteria: Tot això amb l'ajuda de l'espanyol Juan Miquela Tomillero, segons la sentència.
INTENT D'ASSASSINAT
Notícies relacionadesEls jutges també relaten com Kakhaber Shushanashvili i el seu germà Lasha van prendre la decisió de matar un membre d'una facció rival establert a Niça i a qui consideraven un traïdor. Dos sicaris van viatjar de Grècia a Barcelona, des d'on es van desplaçar a la localitat francesa, si bé l'acció no es va poder portar a terme al ser detinguts per la policia francesa a l'hotel on s'havien d'allotjar.
L'Audiència Nacional imposa les penes tenint en compte la perillositat d'aquestes organitzacions procedents de països de l'Est, on el control és “ferri, profundament jerarquitzat”, en què s'aplica “sense discussió el seu propi sistema de normes i la seva administració dels càstigs” .
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- L’Apartur promou la "xivatada" anònima
- De la Generalitat a Golden Hotels Aragonès renuncia al sou d’expresident i dirigirà l’empresa familiar d’hotels
- Malalties ultrarares Un jove amb síndrome SAVI millora gràcies a un fàrmac contra el lupus
- SUCCESSOS Multades tres empreses de busos per l’accident mortal de França
- La crisi habitacional El Pla Estatal de Vivenda triplicarà la inversió fins als 7.000 milions
- Projeccions econòmiques El Govern i el Banc d’Espanya eleven la previsió de creixement
- Cita empresarial Barcelona Global reuneix 1.500 professionals de 90 nacionalitats
- Farmacèutiques La japonesa AGC Pharma Chemicals inaugura una planta a Malgrat de Mar
- Sector bancari El BBVA confia que el Govern perdi el seu poder per vetar una futura fusió