Així actuava el 'trident del coure' que va sembrar el caos a Rodalies

Tres homes altament especialitzats van donar un centenar de cops durant dos anys i van reunir un botí de mig milió

Els Mossos van caure sobre ells després que deixessin Barcelona sense trens a causa de l'únic error que van cometre

icoy32176966 mollet del valles 15 12 2015 subestacion de la lin160311194836

icoy32176966 mollet del valles 15 12 2015 subestacion de la lin160311194836

4
Es llegeix en minuts
Guillem Sánchez
Guillem Sánchez

Periodista

Especialista en Successos, tribunals, assumptes policials i de cossos d'emergències

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Aquella nit tot va sortir malament. Havien donat cent cops com aquell. Tants, que si un mira d’imaginar-se aquests tres lladres de coure aquella matinada del 15 de desembre, no els visualitza amb la tensió dels delinqüents sinó amb la son dels obrers de l’horari nocturn. Potser va ser un excés de confiança el que va canviar les coses. Després de cent robatoris quirúrgics de cable de Rodalies realitzats entre el 2014 i el 2015, sense disparar cap alarma i sense interrompre el servei ferroviari en cap cas, aquell dia van cometre un error, potser va ser una badada. Però la catenària que tallaven es va desplomar sobre una canaleta de cablejat elèctric.

    Es devien despertar de cop. Perquè aquell contacte imprevist entre cables va produir un curtcircuit que va iniciar una traca d’explosions elèctriques. Van cremar diverses subestacions ferroviàries. Els tres lladres, cal suposar que impressionats pel sarau, van recollir el cable que ja havien robat i se’n van anar deixant en flames la instal·lació de Santa Perpètua de Mogoda que pensaven assaltar com havien fet fins aquell dia, amb guant de seda. Hores més tard, Catalunya es despertava i descobria que el traçat de Rodalies estava fos, incapaç d’evitar un caos que va atrapar més de 60.000 viatgers de 200 trens de la

R-2, R-8 i la R-11. Els operaris d’Adif van trigar gairebé un mes a arreglar el desgavell. 

CAPACITACIÓ PROFESSIONAL / Sobre la Unitat de Patrimoni dels Mossos d’Esquadra va recaure la pressió social de detenir al més aviat possible els responsables d’aquell caos en una empresa gestionada per la Generalitat. El seu inspector Jordi Ollé recorda que aleshores els seus investigadors feia temps que seguien els passos de la banda. La coneixien bé perquè no hi ha cap més grup tan eficient a Catalunya.

    Els tres lladres són de nacionalitat espanyola i viuen a Barcelona i Sabadell. Tenen 37 anys, dos d’ells, i 32 el més jove. El seu coneixement de les instal·lacions ferroviàries era tan precís que els Mossos sospiten que almenys un hauria pogut treballar per a alguna empresa proveïdora d’Adif. Si no, «algú de dins de la companyia els donava bona informació». Fins i tot tenien acreditacions d’Adif i granotes de treball que usaven per acostar-se a les subestacions o per presentar-se a les ferrovelleries. 

    Els llocs que escullen per sostreure els cables són sempre zones de pas del traçat ferroviari allunyades dels nuclis urbans importants. «Però amb accés amb cotxe fins a les subestacions», matisa Ollé. Alguns dels punts elegits per tallar la catenària compten amb seguretat privada. «Però no hi ha agents per a totes les subestacions». Ells sabien com trobar les buides.

    Els investigadors han recollit proves que vinculen aquest trident de lladres de coure amb 93 robatoris gairebé idèntics els dos últims anys. En cada cop s’emportaven entre 1 i 2 quilòmetres de coure. Si, aproximadament, en cada metro hi ha un quilogram de coure i per cada quilogram de coure es paga entre 3 i 5 euros, la fortuna que van arribar a acumular deu superar fàcilment el mig milió d’euros.

    Ells eren el nucli dur del grup, el cervell i la part essencial de cada operatiu, però a vegades necessitaven l’ajuda de més mans i comptaven amb col·laboradors externs, peons al seu servei. Els Mossos van estar a punt de detenir un innocent que tenia tots els números de ser un dels  col·laboradors durant la nit que tot va fallar.

    Els investigadors van descobrir que durant aquella matinada hi havia un home que havia patit cremades elèctriques. Les ferides i l’hora en què se les va produir eren compatibles amb una víctima de l’explosió de les subestacions. El problema era que ell, tot i que mostrant-se més ambigu del que li convenia en aquella situació, assegurava que tenia una coartada. 

    Els policies al final van entendre per què tot i ser sospitós de generar una de les pitjors crisis a Rodalies, l’home tenia tantes objeccions a parlar amb claredat de la seva innocència. En realitat s’havia cremat per culpa d’una instal·lació elèctrica, casolana i il·legal, per cultivar marihuana a l’interior d’un domicili. Possiblement era un traficant, però no era culpable de deixar a l’estacada 60.000 viatgers, com van fer els lladres de coure.

    «Estaven altament especialitzats» en la sostracció de cable Feeder de la catenària de la línia Rodalies. El tallaven des de la subestació i calculaven un metratge que rara vegada superava els 2.000 metres. Trencaven el seccionador per interrompre el pas del corrent sense activar les alarmes de la central. A més, com que existeixen més cables com el que robaven, el circuit tampoc interrompia el seu servei.

Notícies relacionades

    Els Mossos van detenir a les poques setmanes el trident del coure. La seva manera d’actuar era tan particular que el jutge que va instruir el cas va validar les proves dels policies i va decretar el seu ingrés a la presó fins que arribi l’hora del seu judici.

    Amb el trident del coure entre reixes, no hi ha hagut més robatoris de guant de seda a la línia de Rodalies. Si fossin al carrer, «n’hi hauria», assegura l’inspector.