Internet, el gran xivato del súper

Webs i 'apps' analitzen constantment els comportaments dels compradors 'on line'

icoy31312862 barcelona 02 10 2015 app de el corte ingles en el 160224175129

icoy31312862 barcelona 02 10 2015 app de el corte ingles en el 160224175129

3
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ / BARCELONA

Internet és el gran captador de dades també per a les empreses d’alimentació, que confien convertir la xarxa en el seu nou gran canal de vendes. Els supermercats on line no només registren la compra dels seus usuaris sinó que n’analitzen els gustos fins al mil·límetre, hi ha targetes de fidelització que requereixen registre a l’ordinador o que es vinculen al mòbil i, en un futur, electrodomèstics connectats que xivaran no només el que es consumeix a casa sinó com i quan. Per no parlar de dispositius wearables connectats a apps, que graven (d’ofici o a través de l’usuari) el que mengem i el que cremem, i per tant, la nostra despesa energètica i estil de vida.

«Com més bé et coneguem, més et podrem oferir els productes i mostres gratuïtes que encaixin més bé amb tu», promet el supermercat virtual Ulabox, després d’assegurar que no compartiran o vendran les dades. Però la tendència actual de l’analítica de màrqueting va cap a crear perfils no arquetípics sinó individuals.

Ja no es tracta només de saber si el consumidor davant la web és un home o una dona, estimar la franja d’edat, la localització i el nivell adquisitiu (pel barri, l’aparell des del qual es connecta i la renda estimada a partir de l’encreuament d’aquestes dues variables) i els interessos generals (tipus de webs que visita), sinó també els seus hàbits a partir dels seus horaris i la mida de la llar (comquanta gent es connecta des d’aquesta adreça web). I si se’l pot identificar amb noms, millor.

La creació d’aquests perfils passa cada vegada més per l’encreuament de dades entre ordinadors, mòbils i tauletes per les quals els internautes van captant informació sobre els productes que els interessen o les rutes que fan sobre les pàgines web o les apps. Segons la companyia de màrqueting digital Criteo, amb dades del quart trimestre del 2015, la meitat de les transaccions on line es desenvolupen a través de diverses pantalles (a Espanya fins al 53%), i el 32% de les compres es finalitza en un dispositiu mòbil (telèfon o tauleta), un percentatge més elevat que als Estats Units o els Països Baixos, però molt lluny del Japó. I a les apps, veuen més productes i compren més i més car.

Això ja porta a implantar sistemes de retargeting (quan apareix el mateix anunci a diverses pàgines web) també a les apps per intentar que el possible client no s’escapi. «Podem enviar un correu a l’usuari que ha mostrat interès per un producte i no l’ha comprat, sense necessitat que hagi posat el producte al carret de comprar i després l’hagi desestimat», explica Elsa Bahamonde, directora de Criteo a Espanya i Portugal.

Les targetes de fidelització de les botigues físiques es recolzen cada vegada més en el registre on line, la qual cosa permet associar una cookie per saber quines pàgines web visita i, per tant, quins altres interessos té. És la informació amb què treballen els brokers de dades, els senyors de la informació en el comerç digital.

Electrodomèstics

Notícies relacionades

Els electrodomèstics connectats també prometen ser una part del seguiment dels hàbits dels usuaris. Ja s’han presentat neveres que inclouen menús per fer la compra, que registren les existències de cada producte i alerten quan en falta algun. I forns amb sistema operatiu mòbil Android que poden recopilar al telèfon les receptes més habituals i fer-ne seguiment de l’ús.

Són els primers passos d’una tendència que encara és lluny d’arribar a les botigues però que promet ser el futur de la indústria.

Temes:

Consum Comerç