Ser dona surt més car

Un estudi confirma que elles paguen més per la versió femenina dels productes

L'organització de consumidors Facua no veu discriminatòria la 'tasa rosa'

icoy32789141 barcelona 05 02 2015   productos destinados a las 160214194104

icoy32789141 barcelona 05 02 2015 productos destinados a las 160214194104 / CARLOS MONTANES

2
Es llegeix en minuts
MARÍA G. SAN NARCISO / BARCELONA

Ser home o dona a ulls de la indústria no és el mateix i això és una cosa amb què juguen les empreses a l’hora de crear campanyes de publicitat, de llançar anuncis o de pintar un producte d’un determinat color. També a l’hora de fixar preus. Malgrat que a nivell mundial, segons xifres de l’ONU, les dones cobren una quarta part menys que els homes, quan un producte està destinat a les consumidores la suma de diners que s’han de desemborsar acostuma ser més alta.

A aquesta conclusió ha arribat l’estudi El cost de ser un consumidor femení, realitzat pel Departament de Consum de Nova York, publicat el desembre passat. Per elaborar-lo, van comparar 794 productes amb versions clarament diferenciades per gènere. La conclusió és que elles paguen un 7% més que ells pels mateixos productes. De totes les categories analitzades –roba, productes d’higiene, joguines...–, el 42% de les vegades el preu de la versió femenina era superior. Només en el 18% de casos passava el contrari.

 

TALLATS DE CABELLS MÉS CARS 

El preu de més que paguen les dones és popularment conegut com a taxa rosa. Encara que no hi ha estudis sobre la qüestió a Espanya, només cal comparar preus entre versions masculines i femenines de perfums, per exemple, per comprovar que existeix. O en serveis com els de perruqueria. La tarifa del tallat de cabells per a homes tendeix a ser uns euros més barata que la de les dones, malgrat que a vegades la melena pot ser la mateixa o el tall, més laboriós. Els professionals addueixen que suposa més temps el treball amb elles.

Pels especialistes, la diferència de preu té una explicació senzilla: les dones estan més disposades a pagar per determinats productes que no pas els homes. Així ho creu Pere Navalles, director del Màster en Neuromàrqueting de la Universitat Autònoma de Barcelona. «La primera segmentació que s’ha de tenir en compte quan es tracta d’un producte és el gènere», diu.

Notícies relacionades

L’organització de consumidors Facua no considera que això suposi cap discriminació. «Més aviat és aprofitar-se de perfils de consumidors que saps que estan disposats a gastar més», sentencia Rubén Sánchez. Teresa Maria Pitarch, presidenta de l’Institut Català de les Dones, no hi està d’acord: «Nosaltres pensem que el fet que hagin de pagar més pel simple fet de ser dones és una barbaritat i pot fer que elles es plantegin no comprar certs productes». 

Discriminació o no, el cert és que una maquineta d’afaitar de tres fulles és una maquineta d’afaitar de tres fulles, tant si és per afaitar-se la barba com les cames; ja sigui blava o rosa. Però el preu no és el mateix.

Temes:

Comerç