Gent corrent

Alba Marina González: "Barcelona és una ciutat salsera"

Aquesta dona ha disfrutat de la salsa ballant, i ara ho fa des d'un escriptori, on redacta una tesi doctoral.

Alba Marina González: "Barcelona és  una ciutat salsera"

ÁLVARO MONGE

3
Es llegeix en minuts
Catalina Gayà
Catalina Gayà

Periodista

ver +

-Barcelona és una ciutat salsera.

-Sí, sí, és una ciutat salsera. Potser, fins i tot, més salsera que altres ciutats europees, i això s'explica per la història i pels vincles que ha tingut Catalunya amb el Carib, especialment amb Cuba.

-Diu que hi ha diferents escenes de salsa.

-Les que jo he pogut identificar són: la salsa gitana; les músiques cubanes; l'escena de la salsa academicoballable, que recau en escoles de ball i que genera congressos i exhibicions. També hi ha les músiques llatines, en les quals a més es combrega amb altres músiques com el reggaeton, la bachata o el merengue i que apareix en circuits d'oci perifèrics i al Poble-sec. I també hi ha l'escena de la salsa brava, que és representativa d'estudiants universitaris llatins i catalans. En aquest cas, parlem  més de festes que de locals.

-¿Salsa brava? Posi'm en context.

-La salsa és una música ballable provinent dels barris llatins de Nova York. Va sorgir a finals dels anys 60 i comercialment se li va donar aquest nom fent ús d'una metàfora gastronòmica que evoca la seva composició com a mescla de músiques del Carib hispà (son, guaracha, plena) i nord-americanes (jazz, funky, soul), és a dir, afroamericanes.

-¿I per què brava?

-L'adjectiven com a brava, dura, vella... per diferenciar aquest so, que és un emblema del barri llatí de Nova York marginat, violent i ravaler, d'altres estils que apareixen posteriorment,com la salsa conscient. És una música que el segell Fania Records va monopolitzar i difondre internacionalment.

-¿I la salsa conscient?

-Va sorgir cap a finals dels anys 70 com una espècie de subestil de la salsa brava, i protagonitzat per Rubén Blades. Arribava a un públic que no se sentia identificat amb la salsa perquè era la música de la gent marginal. I va començar a tenir una altra connotació perquè parlava de conflictes socials i polítics que tenien lloc a l'Amèrica llatina.

-¿Els intel·lectuals van cap a la salsa?

-Sí, el públic bohemi, intel·lectual i d'esquerres se suma a l'afició salsera.

-¿I a Barcelona des de quan tenim salsa brava?

-Bé, hi ha testimonis de gitanos catalans que ja escoltaven aquesta música i que la van incorporar a la seva festa, i passa de manera simultània a l'origen de la salsa brava. També resulta emblemàtica la feina feta per l'Orquestra Plateria, que va difondre temes de salsa conscient, al versionar temes de Blades, com Pedro Navaja Ligia Elena.

-¿I avui en dia?

-Des del 2000 hi ha moltes agrupacions musicals, conformades per músics de Colòmbia, Veneçuela, i també amb catalans i gent d'altres països. Aquests grups rendeixen tribut a aquest so vell, al so dels 60.

-¿Per què s'interessa per la salsa?

-Volia saber per què aquesta passió és una passió compartida amb gent no només llatina, sinó d'altres nacionalitats.

-¿Era ballladora de salsa?

-Sí, i després vaig passar a ser professora de ball. En les meves classes sempre volia que la gent pogués tenir una visió del recorregut històric que ha tingut la salsa i de les diferents maneres de ballar.

-¿On en va aprendre?

-[Silenci. Em mira i m'adono que aquesta és una pregunta que no té sentit per a una caraquenya] A Caracas, veient els altres ballar: com s'aprèn a ballar això a Llatinoamèrica, que és al carrer.

Notícies relacionades

-¿I ha convertit la seva passió en una tesi?

-Ara és una passió diferent de com va ser inicialment. Al principi va ser una passió desmesurada, una barreja de necessitat i d'idealització. He passat d'apassionada de la salsa a ser-ne una enamorada: m'interessa reflexionar sobre ella. Abans la veia des d'una sala de ball i ara la veig des d'un escriptori, on escric la meva tesi.