FINAL D'UNA OBRA PÚBLICA LLARGAMENT ESPERADA
Terrassa inaugurarà el seu 'metro' cinc anys més tard del previst
Els Ferrocarrils sumaran a la ciutat tres noves estacions a les dues existents
L'obra ha costat 321 milions i faltarà per completar la xarxa ampliada de Sabadell
la ciutat de Terrassa estrenarà el 29 de juliol vinent la xarxa ampliada dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), que hauria d'haver entrat en funcionament el 2010. Es tracta d'una gran obra pública que dotarà la ciutat d'una línia amb cinc estacions, una d'elles també intercanviador amb Rodalies.
«Les estacions subterrànies són les catedrals del segle XXI», acostumava a dir el llavors conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, quan visitava les faraòniques infraestructures que s'estaven construint sota el terra de Terrassa. Tenint en compte el que han trigat a erigir-se, no li faltava raó, i es podrien comparar a petita escala amb la Sagrada Família, no tant per la devoció dels que les visiten sinó per com ha sigut d'anhelada la seva finalització.
Tres noves estacions se sumen a les dues ja existents, i entraran en funcionament cinc anys després de la data prevista inicialment. Els problemes pressupostaris van obligar a redefinir el calendari d'execució de les obres i van causar diverses demores. La més greu, el gener del 2012, quan el recentment nomenat conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va anunciar des de Terrassa mateix la paralització de les obres d'ampliació de la xarxa, tant en aquesta ciutat com a la veïna Sabadell.
La suspensió temporal responia a raons econòmiques, motiu pel qual es va traspassar el projecte a l'empresa pública Ifercat per analitzar-ne la viabilitat, estudiar com eliminar el deute acumulat i garantir-ne el finançament. Tot plegat va endarrerir la data prevista de finalització fins al 2013, però nous impediments de caràcter econòmic van situar la posada en funcionament el 2015.
Les noves estacions dibuixades sobre el mapa egarenc allargaran el servei fins a emplaçaments on només es podia arribar després de fer transbord en autobús, ja que ara el tren acaba el seu recorregut a la Rambla. Els estudiants de la Universitat Politècnica de Catalunya podran arribar fins al campus a través de l'estació de Vallparadís-Universitat, mentre que els veïns del nord podran utilitzar la nova parada de Nacions Unides. L'estació, final de recorregut, també donarà servei als veïns de Matadepera, i altres municipis, com Rellinars, la podran convertir en la seva parada de referència.
Els usuaris de Rodalies, a més a més, podran fer transbord a través de l'estació intermodal de Terrassa Estació del Nord, i viceversa. D'aquesta manera, odissees com anar del sud de Terrassa fins al centre de Sabadell en tren es reduiran a un simple transbord, i el trajecte, si es quadren els horaris, es podrà fer en 20 minuts com a màxim.
VIATGE DE PROVES / Finalment, l'obra tindrà un cost aproximat d'uns 321 milions d'euros, que han permès allargar 4,5 quilòmetres la xarxa del que s'ha denominat el metro de Terrassa. Avui mateix, el consellerde Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i l'alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, faran un primer viatge de proves amb un tren que visitarà les tres estacions noves.
Notícies relacionadesDesprés d'aquest primer viatge no oficial es detallaran aspectes que queden pendents de definir, com ara el volum de trens que suportarà la xarxa i el nou horari de la línia, ja que l'ampliació obligarà a revisar la freqüència de pas dels trens perquè han de cobrir un recorregut més llarg.
D'aquesta manera, quedarà pendent de posar en funcionament l'ampliació de la xarxa a la veïna Sabadell, on els treballs també es van demorar per les dificultats econòmiques. En aquest cas, la Generalitat s'ha compromès a posar en servei la xarxa allargada durant el 2016 i de manera progressiva fins al barri de Ca n'Oriac.
- Espai cultural L’Ateneu Barcelonès atrau ‘expats’ àvids de llengua i cultura catalana
- Històries de LEs Glòries (I) Quan les Glòries van poder ser Sant Jaume
- La realitat imita l’art El petit poble de Lleida on Picasso va superar el seu bloqueig artístic
- La demanda d’habitatge gira cap a les llars unipersonals
- Reglament de trànsit El canvi de normativa sobre llums d’alerta genera un mercat fraudulent
- Niubó descarta reimplantar la sisena hora i defensa reduir ràtios
- Les 57 rutes intercontinentals del Prat fan preveure un any de rècord
- Consum culpa de l’augment del joc ‘online’ la recuperació dels incentius
- L’onada de calor deixa màximes de 42 graus a la província d’Ourense
- El Vaticà mira "amb lupa" Hijas del Amor Misericordioso