INCIDENT A L'AEROPORT DE GRAN CANÀRIA

Ryanair va deixar en terra un nen que viatjava per a un trasplantament

La família va arribar a Madrid pels pèls quan l'hospital ja buscava un altre receptor

Les aerolínies no tenen cap codi ètic que les obligui a transportar malalts

Entrada principal de l’Hospital de la Paz de Madrid, on dissabte passat va ser intervingut Tueya.

Entrada principal de l’Hospital de la Paz de Madrid, on dissabte passat va ser intervingut Tueya. / FIRMA DE FOTO

2
Es llegeix en minuts
CARLOS MÁRQUEZ DANIEL / BARCELONA

Van arribar a l'aeroport de Gran Canària entre nerviosos i eufòrics després de rebre la trucada que feia dos anys que esperaven. Per fi el seu fill Tueya, de 10 anys, rebria el fetge i el ronyó que li salvarien la vida. Succeïa dissabte passat i el temps es tirava al damunt. Van demanar el primer vol a Madrid i va resultar ser el RYR2012 de les 16.50 hores, operat per la companyia de baix cost Ryanair. A partir d'aquí, una surrealista discussió amb el personal de la companyia que va acabar amb aquesta família en terra i agafant un altre vol una hora i mitja després. El pacient va poder ser operat sobre el xiulet final, quan ja es buscava un altre receptor. Es recupera a l'espera de ser traslladat a planta.

Un expert en navegació aèria consultat per aquest diari explica que les companyies no tenen cap codi ètic o de conducta que les obligui a incloure en el passatge una persona amb una urgència mèdica. Del que sí que disposen, i es pot consultar a les seves pàgines web, és d'unes condicions de transport amb un redactat que no és unitari i que no diu res sobre aquestes situacions.

En el cas que aquí ocupa, Ryanair va al·legar en un primer moment que la família afectada no podia comprar un bitllet per a un vol nacional el mateix dia, ja que, segons les seves normes, s'han d'adquirir dues hores abans i per via telemàtica. Els pares se'n feien creus. Fins i tot la Guàrdia Civil va intentar mediar, sense gaire sort. La situació es va complicar fins al punt que els empleats de la companyia van telefonar a la central a Dublín per consultar sobre què havien de fer. Segons explica el portal Aviación Digital, els responsables de Ryanair temien que el menor morís durant el vol cap a Madrid, de manera que també se'ls va sol·licitar un informe mèdic que descartés aquesta possibilitat. Segons detalla aquest coneixedor del món aeronàutic, «la responsabilitat en cas de mort és de l'aerolínia, i la por que això succeís bé hauria pogut conduir a prendre aquesta decisió».

Notícies relacionades

ARRIBADA 'IN EXTREMIS' / Finalment van poder agafar el vol de les 18.13 hores d'Air Europa. Aterraven a la capital a les 21.30 hores i a la pista esperava una ambulància per traslladar el nen fins a l'Hospital Universitari La Paz. I va sortir del quiròfan després de 12 hores d'operació. Si hagués arribat mitja hora més tard, el centre hauria hagut de començar a buscar un altre pacient per no perdre els òrgans. Tueya es recupera a l'uci i està previst que en els pròxims dies baixi a planta; primer pas per poder tornar aviat a casa.

Un portaveu de la Comissió Europea a Barcelona explicava ahir a aquest diari que casos com aquest «no estan coberts pel reglament en matèria de drets dels passatgers». En qualsevol cas, va recordar que tots els ciutadans de la Unió Europea disposen en cadascun dels estats dels organismes pertinents per realitzar una queixa.