El jutge investiga també si Ferrovial va inflar les factures d'acer a l'AVE

L'empresa pública es va personar ahir en qualitat de perjudicada en la investigació judicial del cas

El denunciant de suborns a càrrecs d'Adif afirma que era habitual que la constructora cobrés de més

Les obres de l’AVE al seu pas pel Papiol, el desembre del 2004.

Les obres de l’AVE al seu pas pel Papiol, el desembre del 2004. / JOSEP GARCIA

3
Es llegeix en minuts
J. G. ALBALAT / ELENA PARREÑO / BARCELONA

La constructora Ferrovial col·locava menys acer als viaductes de les obres de l'AVE a Catalunya del que li cobrava a Adif, l'empresa pública que gestiona les infraestructures ferroviàries a Espanya, segons la denúncia presentada per l'extreballador de la constructora Vicente S., que és investigada per un jutjat d'Alcalá de Henares. EL PERIÓDICO ha tingut accés a documents i a testimonis que corroboren aquest estratagema suposadament destinat a defraudar l'erari públic. Adif es va personar ahir en el procés judicial en qualitat de perjudicada, després que ahir mateix aquest diari informés de la investigació judicial, que també comprèn una denúncia per suborns de la constructora a dos directius d'Adif.

Només en 10 obres del 2007 (viaductes del Papiol i Cervelló, entre altres), la diferència entre l'acer utilitzat i el cobrat arribaria a gairebé 1.200 tones, segons una taula que obra en mans del jutge i a què ha tingut accés aquest diari. Aquest desfasament va suposar un sobrecost d'aproximadament 600.000 euros.

L'empleat de Ferrovial que va comptabilitzar aquestes diferències entre el material usat i el certificat, Jesús M., avui jubilat, va confirmar a aquest diari ser l'autor de les taules i que ell mateix va entregar-ne còpies al denunciant. «S'utilitzava l'acer que especificava el projecte, però, en ocasions, se'n certificava una mica més per cobrir imprevistos a l'obra que no estaven pressupostats», va admetre Jesús M. Un altre testimoni i extreballador de Ferrovial va confirmar que s'utilitzava aquest mètode. La documentació sobre aquestes pràctiques va ser aportada per Vicente S. al jutge i també a la Bústia X de Xnet, amb què col·laboren la plataforma 15MpaRato i el Partido X.

Vicente S. va ratificar la seva denúncia davant el jutge el 13 de març del 2013. En la seva declaració, va assenyalar que la constructora subornava alts càrrecs d'Adif, tal com va avançar ahir aquest diari, i va abocar aquestes acusacions de presumpte frau amb el material.

LES TAULES / Vicente S. va explicar al jutge que als «fonaments dels viaductes s'estava posant menys acer que el que es cobrava» a l'empresa pública. Per fer-ho a Adif se li entregaven unes taules que reflectien més quantitat de material que el que remetien a les firmes subministradores.

El denunciant va dir que va tenir coneixement d'això perquè l'hi va explicar l'autor de les taules, Jesús M. Aquest mètode, va afegir, es va utilitzar des del 2006 fins a, almenys, el 2013, quan Vicente S. va presentar la denúncia . «Era una pràctica habitual certificar més metall del que s'havia utilitzat. Això sempre s'ha fet a totes les obres de titularitat pública», va afirmar Vicente S. al jutge. Directius de Ferrovial després donaven el vistiplau als desfasaments, segons el denunciant.

La direcció de Ferrovial es va limitar a respondre ahir a aquest diari, a través d'un portaveu, que totes les obres de l'AVE realitzades per a Adif eren supervisades per l'empresa pública.

El denunciant va respondre al jutge que no és possible que la diferència d'entre l'acer cobrat i l'usat fos compensada posteriorment. «Part del metall sobrant es destinava a la ferralla. La quantitat que es cobrava per això no es declarava i s'utilitzava per fer dinars i pagar quantitats a directius d'Adif», va argumentar en el jutjat.

Notícies relacionades

FORMIGÓ / El 2013, Vicente S. també va comunicar a Adif les irregularitats denunciades al jutge. A l'ens ferroviari el va informar a més que «els pilons dels viaductes de Riells Massanes no són els que en projecte es van posar». «El formigó subministrat a les obres -va afegir- no és el que apareix en el contracte i se'n va utilitzar un altre de més barat i similars característiques». I va afegir que aquesta pràctica era «habitual en tots els trams de l'AVE». Vicente S. va facilitar a Adif diversos documents per recolzar la seva denúncia, com contractes i albarans de proveïdors que no concorden amb el material inclòs en el projecte d'obra.

En la seva denúncia, Vicente S. fa referència a l'estació de Reus, la construcció de la qual va ser suspesa per les retallades de Foment. Segons el denunciant, «es va facturar a Foment amb càrrec per seguretat i salut quan el tècnic de prevenció no va estar mai en aquella obra», i la constructora va facturar per aquella estació dos milions d'euros, una quantitat molt superior al cost real dels treballs, que tot just havien estat iniciats. Vicente S. no va dir res en aquell moment, assegura, perquè patia pel seu lloc de treball.