Carlos Fernández Guerra

'Apatrullant' Twitter

Més d'un milió de ciutadans segueixen els missatges irònics i a la vegada plens de consells útils del compte @policia. El seu responsable n'explica ara les claus de l'èxit en un llibre.

Carlos Fernández Guerra, l’expert en xarxes socials que ha convertit els tuits de la Policia en un fenomen.

Carlos Fernández Guerra, l’expert en xarxes socials que ha convertit els tuits de la Policia en un fenomen. / EFE

2
Es llegeix en minuts
JUAN FERNÁNDEZ

Anima el ciutadà «a no fer el pringat», adverteix que «mentre et flipes, t'estan pispant la bossa», recomana «no posar-ho fàcil als choros» i prevé contra «aquell cuñao que sap on són els radars mòbils». Sembla el discurs del quinqui més astut del barri, però l'autor d'aquests missatges viu envoltat de tipus uniformats dedicats a vigilar la seguretat als carrers i aplicar la llei. De fet, n'ésel portaveu davant el milió llarg de seguidors del compte de la Policia Nacional a Twitter.

Carlos Fernández Guerra (Madrid, 1974) explica amb esbalaïdora normalitat l'excèntrica història que protagonitza des que el 2009 li van demanar que acostés la institució a la realitat de les xarxes socials i els nous usos digitals de la població. Un altre en el seu lloc s'hauria limitat a fer copiar i enganxar dels comunicats oficials en aquestes noves finestretes virtuals, però ell va decidir capgirar l'encàrrec i, en lloc de pensar com pensaria un portaveu tradicional, es va posar del costat dels usuaris i va decidir utilitzar el llenguatge que es parla al carrer per traslladar-los missatges que realment els fossin útils, com els que encapçalen aquesta pàgina.

Més que la CIA

El resultat és @policia, el perfil públic d'un cos policial amb més seguidors del món -els seus 1.400.000 subscriptors superen fins i tot la CIA-,

amb una història que han analitzat la BBC o The New York Times, i que ha portat el seu creador a fer més de 150 xerrades en l'últim any a tot el món en què ha revelat la dificultat de l'ocurrència. «Es tracta de posar-se a la pell del ciutadà, parlar-li com parla ell i compartir informació rellevant de forma que li cridi l'atenció», resumeix. L'explicació ampliada l'ofereix en el llibre @policía: las historias de un éxito (Aguilar), presentat aquesta setmana.

Els manuals de publicitat i màrqueting estan plens de consignes d'aquest tipus. El que és inaudit és trobar aquesta estratègia de comunicació en una institució com la Policia, instintivament associada amb el gest adust i el llenguatge distant. Fernández Guerra reconeix que la presència d'Ignacio Cosidó, bloguer, al capdavant de la institució l'ha ajudat per tranquil·litzar els comandaments policials que es van començar a sentir inquiets al llegir els primers tuits humorístics que penjava. A poc a poc, va anar apujant el to.

Notícies relacionades

La nit de Cap d'Any del 2012, es va atrevir a clavar una simpàtica clatellada als que pujaven fotos borratxos als seus perfils en xarxes socials. Aquella nit de Reis animava la gent a denunciar els traficants comparant-los amb els camells del portal de Betlem. La resposta era automàtica: després de cada tuit carregat de sarcasme, el compte de la Policia disparava el nombre de seguidors.

Amb aquest llenguatge desenfadat, aquest periodista amb llarga experiència en el camp de la comunicació corporativa ha llançat en els últims dos anys una gran quantitat  de campanyes per prevenir els ciutadans de les estafes a internet, conscienciar de l'ús responsable del volant, advertir dels riscos de l'Ebola sense alarmar i buscar delinqüents. Gràcies a les seves tuitredades han estat detinguts més de 500 traficants. Molts veuen revolucionari prevenir del ciberassetjament parlant de Miss Choni 2014, però Fernández Guerra ho té clar: «Fer servir el sentit de l'humor és la prova que a la Policia ens prenem la seguretat molt seriosament».