'Benvinguts' a la LOMCE

Les escoles catalanes inicien en 15 dies la implantació d'una 'llei Wert' diluïda

Inici de curs l’any passat en una escola del Vallès Occidental.

Inici de curs l’any passat en una escola del Vallès Occidental. / ALBERT BERTRAN

2
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ
BARCELONA

Els aproximadament 250.000 estudiants catalans que el dia 15 de setembre comencen primer, tercer i cinquè curs de primària -o, el que és el mateix, la primera fornada d'alumnes de la llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE)- no hauran de comprar llibres nous, ni perdran hores de català respecte als seus companys de l'any passat. Tampoc deixaran d'estudiar ni música ni plàstica, ni tindran menys temps de pati per culpa de l'increment d'assignatures que comporta la implantació de la controvertida reforma educativa del ministre José Ignacio Wert.

Tot apunta que la transició cap a la LOMCE a les aules catalanes serà, almenys aquest primer curs 2014-2015, una transició sense excessius sobresalts. Així es desprèn de la carta que divendres van rebre els membres de la junta central de directors de primària i que avui arribarà als responsables dels més de 2.300 col·legis públics i concertats de Catalunya.

Com que es tracta només d'unes instruccions (i no d'un decret publicat en el diari oficial, com han fet altres comunitats autònomes), la Generalitat ha evitat que les seves directrius puguin ser recorregudes pel Govern central.

En la missiva, la nova directora general d'Educació Infantil i Primària, Carme Ortoll, recorda que en aquest curs, a diferència dels anteriors, els professors hauran d'avaluar els seus estudiants de tres assignatures noves. Dues, Coneixement del Medi Natural i Coneixement del Medi Social, s'explicaran a classe de forma conjunta, com s'ha estat fent, de fet, en el transcurs dels últims 23 anys.

La tercera assignatura (que els alumnes han hagut d'escollir entre Religió i Educació en Valors Socials i Cívics) «també haurà de ser objecte d'avaluació», cosa que fins ara no passava.

«S'ha de reconèixer que aquesta vegada la Conselleria d'Ensenyament ha intentat enredar el mínim possible i això facilitarà bastant la feina dels mestres i l'adaptació dels estudiants», admetia la setmana passada la secretària de l'àrea d'Educació a CCOO a Catalunya, Montse Ros. A més a més, «tal com s'han donat les instruccions -afegeix Ros-, les escoles que tenen projectes pedagògics singulars, com les comunitats d'aprenentatge, poden seguir com fins ara».

Notícies relacionades

Als docents els preocupa bastant més què passarà el curs següent, el 2015-2016, quan -si res no ho impedeix- està previst que la LOMCE arribi a l'educació secundària i es porti a terme la primera avaluació de sisè de primària segons els criteris fixats pel Govern central per a tot Espanya.

«Efectivament, aquest mes de setembre no es preveuen grans canvis, entre altres coses perquè l'Administració catalana ha fet un esforç per mitigar el primer impacte de la reforma, però això no significa que els moviments de resistència contra la LOMCE s'hagin donat per satisfets», avisa Jaume Aguilar, president del Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE).