POLÈMICA ESTRATÈGIA COMERCIAL

De Calella només n'hi ha dues

Palafrugell denuncia webs que utilitzen fotos dels seus paisatges per publicitar hotels de Calella, al Maresme

Paisatge únic 8 El nucli urbà i la platja de Calella de Palafrugell.

Paisatge únic 8 El nucli urbà i la platja de Calella de Palafrugell. / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
VÍCTOR VARGAS LLAMAS
BARCELONA

Surten al balcó de l'hotel i descobreixen una nova accepció per a l'expressió marc incomparable. Ho saben quan contrasten l'escenari que apareix al davant dels seus ulls amb el que els va mostrar la web en què van reservar el seu viatge a Calella. I no hi donen crèdit perquè, efectivament, no es pot comparar en res. Ja és una mica tard per adonar-se que a Catalunya hi ha dues possibles destinacions amb aquesta denominació. Ara constaten que la web que van utilitzar per reservar la seva estada estiuenca els ha donat gat per llebre, associant l'oferta d'hotels de la població del Maresme amb les estampes de Calella de Palafrugell, un dels enclavaments més pintorescos del litoral de la Costa Brava.

«Els preus tan baixos d'aquestes plataformes entren en contradicció amb el model turístic que defensem aquí, de màxima qualitat. Els nostres establiments són de nivell mitjà alt i alt, és impensable una pensió completa per 30 o 40 euros», diu Albert Gómez, primer tinent d'alcalde i regidor de promoció econòmica, comerç i turisme de Palafrugell.

Gómez lamenta que en els «quatre o cinc anys» que s'està donant aquesta situació s'han carregat de raons per descartar que sigui alguna cosa més que un error. «Fins ara contactàvem amb la desena de webs en què hem detectat l'error. Al principi són receptives i modifiquen el contingut de la publicitat, però la majoria ho repeteixen l'estiu següent, per si hi ha dubtes de la seva bona fe», ironitza. Per això han decidit denunciar el cas al Patronat de Turisme Costa Brava-Girona, a l'Agència Catalana de Consum i a l'Autoritat Catalana de la Competència, perquè coneguin la situació i prenguin mesures que «vetllin pels drets dels consumidors». Un ús fraudulent de la seva imatge del qual desvinculen la població del Maresme.

«Entres a internet, tecleges Calella de Palafrugell, Calella Costa Brava o simplement Calella, i al costat d'imatges d'aquest poble apareix un llistat d'hotels de 6 o 7 plantes que no encaixen de cap manera en el nostre model», segons el dirigent. I destaca que el turista local sap que hi ha dues poblacions amb el mateix nom, però no així el forà.

Uns 50 casos

Notícies relacionades

Des que va començar l'estiu, almenys mig centenar de turistes han arribat a Calella de Palafrugell buscant l'hotel que havien reservat a Calella. Han patit, doncs, les conseqüències d'uns continguts «intencionadament equívocs», sosté Gómez. Aquest diari va intentar  conèixer l'opinió de les webs assenyalades per Palafrugell, sense obtenir cap resposta.

El sector turístic i les autoritats de Palafrugell estan «molestos» per l'ardit que causa un perjudici més gran del que sembla, segons Gómez: «Perjudica tot Catalunya com a marca turística. Donem molt mala imatge a aquests turistes i a tots els que sàpiguen la seva experiència a la nostra terra», diu.