NOVES FORMES DE TRANSPORT

Els 'parents' d'Uber

Les webs i 'apps' que permeten compartir cotxe entre particulars es distancien del conflicte amb els taxistes

Les empreses de lloguer reclamen que compleixin la normativa

Carrera amb cotxe particular 8 La conductora d’un vehicle llogat a través d’Uber valida una carrera.

Carrera amb cotxe particular 8 La conductora d’un vehicle llogat a través d’Uber valida una carrera. / JULIO CARBÓ

3
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ
BARCELONA

Les queixes dels taxistes sobre Uber i les amenaces del Ministeri de Foment de multar particulars que lloguin el seu cotxe a altres persones han posat l'ull sobre webs i apps que fan d'intermediàries per compartir trajectes o vehicles i que, insisteixen les seves empreses, són legals i paguen impostos. La tendència promet anar en alça perquè, segons un estudi de Nielsen, el 17% d'espanyols estarien disposats a llogar el seu cotxe ocasionalment per treure uns diners extra, la proporció més alta a Europa juntament amb Alemanya.

El sector de lloguer de cotxes, a través de l'Associació Empresarial de Lloguer de Vehicles sense Conductor de Catalunya (AEVAC), no obstant, recorda que qualsevol cotxe que es llogui a altres ha de passar una inspecció tècnica de vehicles (ITV) especial (PUBL-lloguer) i per tant «un particular no pot llogar sense més ni més el seu vehicle a un altre particular ni a cap empresa», afirmen. L'entitat considera «competència deslleial» només els serveis de carsharing (lloguer per hores de cotxes sense conductor) participats per diner públic, no les companyies privades. La de Barcelona, Avancar, està participada per l'ajuntament i la Generalitat.

Hi ha diversos tipus d'empreses que faciliten compartir viatges entre particulars i pregunten si el vehicle ha passat la ITV, però no de quin tipus és, i si té assegurança. Les més habituals són les del tipus Blablacar, una web i una app per a mòbil que permet anunciar-se a conductors que facin un determinat viatge, només una vegada o amb caràcter periòdic, i que vulguin compartir les despeses amb altres persones que s'adeqüin al mateix trajecte. El preu el calcula la plataforma en funció dels quilòmetres i del nombre de passatgers i s'hi afegeix la comissió de la web.

Els seus responsables demanen distanciar-se d'Uber i insisteixen que veten conductors «que vulguin fer dels viatges un negoci». «Es tracta d'acords entre particulars per compartir despeses. El preu depèn del nombre de places disponibles i verifiquem els perfils a través de les opinions d'altres usuaris i de xarxes socials. I si algú fa el mateix trajecte amb periodicitat, n'ha de demostrar el motiu», explica una portaveu.

El mateix, però com a plataforma web que lloguen a ajuntaments, empreses i universitats, fan Compartir.org i Amovens, encara que aquests últims vénen del negoci del lloguer de vehicles. Uns 7.000 catalans han usat el servei de Compartir.org en els últims tres mesos, segons informa l'empresa, que no cobra res als usuaris particulars sinó a la institució que lloga la seva plataforma, entre els quals hi ha 26 ajuntaments a Catalunya, que les presenten en les seves estratègies de sostenibilitat.  També hi veten les persones que volen fer negoci amb els trajectes.

 «Això és com una web per trobar parella. Nosaltres els presentem i ells s'apanyen. I estem oberts al món perquè es pot compartir viatge a altres països», assenyala Anna Vall, responsable d'expansió de Compartir.org. El trajecte mitjà, no obstant, és de 17 quilòmetres, que uneix una mitjana d'entre dues i tres persones. I a la web cada vegada que algú busca un trajecte se li dóna la despesa estimada però també l'estalvi en emissions de CO2.

Caravana a mitges

Una novetat dins del carsharing l'ha llançat, de moment només a Madrid, l'empresa Bluemove. Aquesta empresa ofereix un rènting de vehicles per a particulars en condicions especials a canvi del compromís de posar el vehicle a disposició d'altres persones una sèrie d'hores al mes o a la setmana. Ho anomenen «cotxe de barri» i parteixen d'una flota inicial de 140 vehicles disponibles.

Notícies relacionades

I per als que vulguin llogar  la seva autocaravana, una empresa basca, Aerovan, ha estrenat una plataforma per posar d'acord propietaris amb persones interessades a llogar el vehicle sense el conductor quan no la utilitzen. Ho fan oferint fiances i assegurances a les dues parts i cobrant una comissió per la gestió del 10%.

També hi ha pàgines a Facebook on particulars s'ofereixen a compartir trajectes. En algunes zones, com les Terres de l'Ebre, serveixen per suplir la carència de transport públic. I en alguns d'aquests fòrums, fins i tot hi ha taxistes que ofereixen els seus serveis. Adaptar-se o morir.