AVALUACIÓ DEL RENDIMENT ACADÈMIC

Els alumnes espanyols suspenen les proves d'habilitats pràctiques de l'informe PISA

Els resultats de Matemàtiques, Lectura i Ciències situen els escolars per sota de la mitjana de l'OCDE

Catalunya es col·loca per sota de Madrid i el País Basc

2
Es llegeix en minuts

Els resultats dels alumnes espanyols de 15 anys en la resolució de problemes de la vida real són inferiors a la mitjana de l'OCDE, com també passa amb les proves de matemàtiques, comprensió lectora i ciències, conegudes el desembre passat.

Segons dades de l'última Avaluació Internacional d'Estudiants (PISA 2012) publicats aquest dimarts, Espanya obté 477 punts en habilitats per solucionar problemes quotidians, la mitjana és de 500 i el país europeu millor situat és Finlàndia, amb 523. Per comunitats autònomes, Catalunya obté 488 punts, per sota del País Basc (amb 496) i Madrid (amb 507).

Malgrat això, la Conselleria d'Ensenyament de la Generalitat ha destacat, en un comunicat enviat als mitjans de comunicació, que els estudiants catalans estan ben situats en els nivells alts i mitjans d'habilitats, entre les franges 2 i 5, en què s'equiparen les dues autonomies citades. Això sí, Ensenyament reconeix que hi ha marge de millora en la franja més baixa, és a dir, entre els alumnes amb poques habilitats.

Com Eslovènia i Sèrbia

En conjunt, Espanya ocupa el lloc 29 entre tots els participants (44) en aquest tipus de proves, i el 23 si es tenen en compte només els 28 països de l'OCDE. Segons aprecia l'informe, el nivell mitjà d'Espanya (477) no difereix gaire de països com Polònia (481), Eslovàquia (483), Eslovènia (476), Sèrbia (473) i Croàcia (466), encara que se situa per sota de Suècia (491), Portugal (494), Alemanya (509), Itàlia (510) i França (511).

Segons la puntuació mitjana obtinguda per Espanya, un alumne mitjà espanyol de 15 anys és capaç d'escollir la ruta més curta en un mapa de carreteres quan el temps de cada itinerari ve marcat o comprar el bitllet més barat, combinant tren i autobús en una ciutat on no ha estat mai. No obstant, tindria dificultats per comprar la combinació de bitllets si sorgissin complicacions com perdre un dels mitjans de transport.

També tindria dificultats per utilitzar i programar aparells electrònics complexos quotidians, com un mp3, un robot aspiradora o el termòstat de l'aire condicionat/calefacció. Aquells que van obtenir millor rendiment en les proves de matemàtiques són també els que obtenen millors resultats en els problemes de la vida real, igual que els d'altres països amb nivells similars en aquests coneixements, segons les conclusions de l'informe.

Nivell més baix entre els immigrants

El rendiment dels espanyols en les proves PISA 2012 en Matemàtiques, Lectura i Ciències també van ser inferiors a les mitjanes de l'OCDE, segons les dades publicades el desembre passat. L'estudi a penes detecta diferències entre nois i noies a l'hora de resoldre els problemes a Espanya, encara que hi ha més proporció d'homes entre els millors. No obstant, sí que s'aprecia que els alumnes d'origen immigrant tenen un nivell "significativament" inferior al de resta d'estudiants.

Notícies relacionades

L'informe explica que la diferència de resultats entre els mateixos estudiants espanyols pot ser degut en part al seu "limitat compromís quan s'enfronten a situacions i dispositius electrònics desconeguts", tal com s'ha detectat entre les proves realitzades en suport de paper i les desenvolupats en ordinadors.

Espanya va participar amb una mostra de 2.709 estudiants de 368 centres educatius (181 de mostra estatal i 187 de les ampliacions de les comunitats autònomes); en total, van ser 85.000 alumnes de 15 anys de 44 països.