La PREVENCIÓ D'accidents

Els menors de 16 hauran de portar casc en bicicleta d'aquí un mes

El Congrés ratifica avui la llei que obre la porta a augmentar el límit de velocitat

Els vehicles que viatgin amb nens sense cadireta podran ser immobilitzats

Un nen pedaleja, sense casc, al carrer de Pujades de Barcelona.

Un nen pedaleja, sense casc, al carrer de Pujades de Barcelona. / ELISENDA PONS

2
Es llegeix en minuts
MANUEL VILASERÓ
MADRID

La divuitena reforma de la llei de Trànsit ja està vista per a sentència. El ple del Congrés dels Diputats la ratificarà avui de manera definitiva perquè d'aquí un mes entrin vigor els principals canvis que introdueix: els ciclistes de menys de 16 anys estaran obligats a portar sempre el casc a les ciutats, la policia podrà immobilitzar un cotxe on viatgi un nen sense cadireta i les multes per conduir havent consumit drogues o alcohol s'endureixen. La llei també obre la porta a l'augment del límit màxim de velocitat a 130 km per hora en alguns trams d'autopistes i autovies però encara falten molts mesos i tràmits perquè pugui començar a ser una realitat.

La votació d'avui certifica la marxa enrere de la Direcció General de Trànsit (DGT) en la seva intenció inicial d'imposar el casc per a tots els ciclistes a zona urbana, cosa que va despertar el rebuig de la majoria de ciclistes, els ajuntaments i tots els partits de l'oposició. Només queden afectats els menors de 16 anys que podran rebre una multa de 200 euros si circulen sense la protecció. Per als més grans de 15 anys, l'ús del casc quedarà com una recomanació que es convertirà en obligació només quan circulin per carretera.

SENSE COTXE PER NO PORTAR CADIRETA / La seguretat dels menors quan viatgen en cotxe també experimenta un pas més. A més de la immobilització del vehicle quan algun nen vagi sense sistema de retenció, la llei estableix que els nens de menys d'1,35 metres d'altura no podran viatjar al seient del davant encara que portin cadireta. Només hi haurà una excepció: quan els seients del darrere ja estiguin ocupats per altres menors. No es tracta que anar amb cadireta al seient davanter sigui insegur, però és més segur fer-ho en els posteriors.

Els nous límits de velocitat no es podran posar en pràctica fins que el reglament de circulació que desenvoluparà la llei estableixi els criteris exactes amb què s'escolliran els trams i els moments en què s'aplicarà. En principi, només es podrà passar a 130 per les zones de traçat més segur o amb absència d'accident. Però si fa mal temps, tampoc s'aplicarà, fet que requerirà una altra condició que endarrerirà encara més el canvi: els trams afectats hauran de disposar de panells de senyalització variable.

Notícies relacionades

NO ABANS DE FINAL D'ANY / Una vegada estigui a punt el reglament, potser abans de l'estiu, serà el Servei Català de Trànsit a Catalunya i la DGT a la resta de l'Estat espanyol excepte el País Basc, els que escolliran els trams a partir dels criteris marcats.  No és probable que abans de final d'any ja es pugui córrer a més de 130 km per hora.

El que si que entrarà en vigor de manera immediata després que s'hagi dut a terme l'aprovació del reglament és la baixada del límit màxim de velocitat de 100 a 90 a les carreteres convencionals i les zones de 20 i 30 per hora en carrers que disposin d'un sol carril.