Gent corrent

Ramon Duran: "He pintat tant que tinc aiguarràs a la sang"

Mestre artesà. Pintor de sants i figures de pessebre. Va treballar per a la indústria de la imatgeria religiosa d'Olot.

«He pintat tant que tinc aiguarràs a la sang»_MEDIA_1

«He pintat tant que tinc aiguarràs a la sang»_MEDIA_1 / JORDI RIBOT / ICONNA

3
Es llegeix en minuts
Olga Merino
Olga Merino

Periodista i escriptora

ver +

Durant gairebé 50 anys va treballar a El Arte Cristiano, el primer taller d'imatgeria religiosa que es va obrir a Olot, fundat el 1880 pels paisatgistes Joaquim i Marià Vayreda. Per les mans de Ramon Duran Font (les Preses, 1939) han desfilat centenars de sants, passos de Setmana Santa i figures de naixement, a vegades de mida natural: nens Jesús, pastors amb xaiets sobre les espatlles i Reis Mags damunt dels camells.

-Quan anava a l'escola, només volia que arribés el dijous perquè era el dia en què el mestre ens deixava dibuixar, i m'ho passava molt bé. Sobretot dibuixava arbres, naturalesa i algun bodegó. Amb les primeres aquarel·les que em va regalar la meva mare, en pau descansi, vaig pintar uns plàtans.

-¿Hi havia tradició artística a casa?

-No. La meva mare era mestressa de casa, i el meu pare, fuster. Però tenia mà per al dibuix.

-¿Quan va entrar a El Arte Cristiano?

-Als 13 anys, com a aprenent ras. Al principi, em tocava escombrar i fer encàrrecs, però de tant en tant em deixaven donar una capa a la túnica d'un sant i de seguida em vaig adonar que m'agradava molt. Amb el temps, el meu fort van ser els policromats, amb goma laca, i també envellir les talles amb betum de Judea. Amb la pintura era capaç d'imitar la textura de qualsevol teixit: seda, vellut, llana, cotó...

-Llavors, hi havia una gran indústria d'imatgeria religiosa a Olot, ¿oi?

-Ui, ui, era molt potent. Pensi que aquí hi havia uns 40 tallers de sants que donaven feina a més de mil persones. Els sants d'Olot tenien fama a tot Espanya i a Amèrica. Abans, treballar en un taller era com fer-ho en un banc: un privilegi, un signe de distinció.

-Hi devia haver molt moviment llavors.

-Molt. A mi, acabat d'arribar de pagès, el bullici d'Olot els primers anys 50 m'espantava una mica. Observava aquells mestres que sabien tant i em preguntava: «¿Seré capaç de fer això algun dia?»

-¿El seu millor mestre?

-Tots en sabien molt, però si he d'escollir-ne només un, sens dubte el millor va ser Xavier Mioles. Ell em va ensenyar a pintar figures, però també quadros. Em faltava tècnica i la vaig aprendre amb ell; era professor de l'Escola de Belles Arts d'Olot, així que als 26 anys vaig tornar a anar al col·legi.

-¿I la lliçó més valuosa que li va donar?

-Que treballés molt. Aquí no hi ha més secret que dedicar-hi hores. Els meus professors em van inculcar una cosa que he procurat posar en pràctica sempre: que no parés mai de pintar. Si me n'anava 15 dies de vacances, quan tornava a agafar el pinzell notava que havia reculat. Cada dia pinto, cada dia de la vida; pot preguntar-l'hi a la meva dona. Ara, els meus quadros. He pintat tant que dec tenir aiguarràs a la sang.

-¿Li va tocar viure la davallada de la indústria?

-Una mica, sí. Quan em vaig jubilar, el dia de Nadal del 1999, començava a notar-se, però encara s'aguantava. Han anat desapareixent tallers molt potents: Can Mató, Can Sacrest, Can Castellanes. Ja només queden set obradors, molt petitets.

-¿Per la competència xinesa?

-Sí, és clar. Si una figureta val aquí, per exemple, 20 euros, ells te la fan per tres. A més de la caiguda de la fe religiosa.

-¿Què és el més difícil de pintar?

-Els ulls. Els de vidre es posen per darrere de la figura, per poder centrar-los. Però a mi m'agradava pintar-los jo mateix. Cregui'm que els feia exactament iguals que els de vidre.

Notícies relacionades

-Ara fa classes al Museu dels Sants.

-Sí. Al principi les feia a l'ajuntament per a persones en atur que buscaven una sortida laboral. I em va entusiasmar fer-ho perquè almenys la meitat van aconseguir feina. Em fa il·lusió que aprenguin. Però ara no hi ha diners…