Finan d'un conflicte a la Costa Daurada
Salou i el Govern desbloquegen l'òrgan que obre la via a BCN World
La Generalitat farà obres al municipi per compensar el repartiment fiscal
Un conveni vetllarà pel seu compliment, que s'examinarà cada cinc anys
Amb tan sols 48 hores de marge, la Generalitat va aconseguir convèncer ahir Salou (Tarragonès) per tirar endavant l'acord del consorci del Centre Recreatiu i Turístic (CRT), paraigua imprescindible per al futur BCN World. Únicament 48 hores perquè demà dimecres està prevista la Jornada Gresol, un gran acte econòmic precisament en aquest municipi que servirà d'aparador del projecte. No semblava recomanable que en la presentació del complex d'hotels, botigues de luxe i casinos al territori apareguessin els dubtes sobre la viabilitat de la iniciativa de Veremonte. Feia més d'un any que estaven negociant, de manera intensa en els últims sis mesos, i la Generalitat necessitava transmetre un missatge de confort.
A PARTS IGUALS FINS ARA / Les negociacions s'havien trencat just abans de l'estiu. El conflicte provenia del repartiment dels impostos entre Salou i Vila-seca, els dos municipis del CRT creat fa més de dues dècades quan es va inaugurar Port Aventura. Salou se sentia fiscalment tractada de manera injusta, tenint en compte que el seu terme municipal acull el 57% dels terrenys enfront del 43% de Vila-seca. Durant tot aquest temps s'havien repartit els impostos del parc temàtic a parts iguals, cosa que no estaven disposats a seguir consentint amb l'arribada del gegant del joc, Melco Crown.
En tots aquests mesos, raonen fonts municipals, s'han posat sobre la taula una sèrie de compensacions en forma d'inversions que repararien aquest desequilibri. Entre els exemples que posen els coneixedors de les negociacions hi ha la reparació del barranc de Barenys; la construcció de la variant de la plaça Europa o l'execució d'un passeig a la via que quedi desafectada després de la culminació del corredor mediterrani, a més d'altres obres hidràuliques o de reordenació urbanística. Aquesta llista, amb un informe tècnic de la Generalitat que avala la seva viabilitat, es va posar ahir sobre la taula de l'alcalde Pere Granados (CiU) i per fi va aconseguir el seu aplaudiment.
Notícies relacionadesCANVI D'ESPAI / Amb el consens entre l'ajuntament i el Govern català (hi van participar la Conselleria d'Economia i la de Territori, a més del delegat de l'Executiu a Tarragona, Quim Nin), ara es redactarà un conveni en què es detallarà el calendari. Una comissió paritària calibrarà el seu compliment. De fet, un dels cavalls de batalla de Salou aquests mesos havia estat justament que es pogués examinar l'execució d'aquestes compensacions. Es farà cada cinc anys. Tenint en compte que el nou consorci del CRT tindrà una vigència de 20 anys, el control es farà de forma periòdica.
Un altre dels elements clau per arribar a l'acord amb Salou (pressions polítiques a part) ha estat segurament el temor de l'ajuntament a perdre encara més del que tenia guanyat. Amb el sí d'ahir, concrecions a part i a l'espera que el ple l'avali, el consistori guanya el compromís de les compensacions. Pel que fa a les noves instal·lacions de BCN World, els ingressos fiscals aniran al municipi on s'implanti el complex. Això vol dir que si finalment el primer complex integrat se situa en el sector conegut com a R3, la població de Salou es veuria greument perjudicada, ja que pràcticament tot pertany a Vila-seca. Aquesta circumstància i la por que la confrontació amb la Generalitat allunyés encara més del seu terme municipal els hotels, els comerços i les sales de joc de BCN World i els suposats beneficis que comporta ha acabat decantant la balança.
- Recomanacions "Inoblidable": el bar de Mataró aclamat per les seves saboroses tapes
- Amb Liam Neeson El racó de Sant Cugat del Vallès que està ja en la història del cinema
- Moderadors de continguts Acord en l’ero de la subcontracta de Meta: Els 2.059 acomiadats a la torre Glòries seran indemnitzats amb 33 dies
- Almenys 7 persones viuen entre ruïnes a les Cases Barates
- Aquest dilluns L’Audiència de Barcelona jutja una àvia per abusar del seu net a Igualada