EFECTES DE LES RETALLADES EN L'EDUCACIÓ SUPERIOR

La UB activa un pla per combatre la morositat

La universitat tem que el nou sistema de beques elevi els impagaments

Molts dels afectats són alumnes de màster o repetidors

Aspecte de la biblioteca de l’edifici històric de la UB l’abril passat.

Aspecte de la biblioteca de l’edifici històric de la UB l’abril passat. / CARLOS MONTAÑÉS

2
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ
BARCELONA

La Universitat de Bar-celona (UB) ha posat en marxa un programa de mesures econòmiques per combatre la morositat estudiantil, davant la previsió que el pròxim curs 2013-2014 augmentin els casos d'impagament, com a conseqüència de les restriccions que ha imposat el Govern central en la concessió de beques compensatòries. El pla de la UB, inicialment dotat amb 600.000 euros procedents de fons propis, pretén ajudar els alumnes que tenen més dificultats econòmiques, «perquè no hagin d'abandonar els estudis a mitges per problemes de diners», explica Gemma Fonrodona, vicerectora d'Estudiants.

La primera acció del programa ha estat la creació d'una comissió que aquest mateix estiu ja ha començat a analitzar els casos d'alumnes que han comunicat que no disposen de recursos per acabar de pagar la matrícula del curs passat. «Es tracta d'estudiants que s'han trobat amb dificultats sobrevingudes durant el curs, bé perquè no van tenir la beca que s'esperaven, bé perquè ells o les seves famílies s'han trobat de cop i volta a l'atur», indica Fonrodona, membre d'aquesta comissió.

Molts dels afectats són estudiants de màster (estudis que en solament dos anys han arribat a duplicar el preu, segons l'Observatori del Sistema Universitari) i alumnes que han repetit assignatures, de manera que han arribat a pagar fins al doble o el triple per crèdit matriculat.

El nou comitè també ha començat a fixar els criteris per a la distribució de les ajudes de la UB, «amb les quals s'intenta complementar el sistema públic de beques». «De moment, cada una de les persones ateses ha estat tractada de manera personalitzada, intentant penalitzar-la tan poc com hem pogut», assegura la vicerectora. Una altra de les mesures previstes per flexibilitzar la matriculació dels 81.000 estudiants que està previst que s'inscriguin a la UB el curs que ve és la fragmentació del pagament en fins a set terminis, «encara que aquí, alguns alumnes han protestat, perquè en la primera entrega es paga el 40% de l'import», admet Fonrodona.

Notícies relacionades

ELS PRIMERS /A l'espera que es tanqui oficialment el curs (serà el 30 de setembre), la UB ha atès mig centenar d'estudiants que s'han dirigit a les secretaries de les seves facultats o centres d'investigació per exposar la seva situació. «És difícil dir quants seran finalment els morosos del 2012-2013, perquè entre els impagats també hi ha els que abandonen els estudis i, en aquest cas, no es pot parlar de morositat», detalla la vicerectora Fonrodona.

La secretaria d'Universitats de la Generalitat atribueix l'augment de la morositat directament a la crisi i xifra els impagaments al voltant de l'1,1% de l'alumnat, percentatge que representa aproximadament unes 2.000 persones.