EL FINANÇAMENT DE LES INFRAESTRUCTURES

Les ombres dels peatges

L'estrena de l'Eix Transversal desdoblat el 4 de gener revela l'excés de pagaments diferits

2
Es llegeix en minuts
CRISTINA BUESA
VIC

Mitja dotzena escassa d'operaris es repartien ahir per l'Eix Transversal (C-25) entre Vic (Osona) i Caldes de Malavella (Selva). Estaven ultimant els detalls per connectar els sistemes de seguretat d'alguns dels túnels del massís de les Guilleries. Queden pocs serrells. A simple vista, la carretera apareix -per a sorpresa i queixa de molts dels habituals de la via- completament desdoblada des de fa setmanes. Només una renglera de cons entre els dos carrils n'impedeix l'ús.

No obstant, les marques de frenades a l'asfalt revela que molts vehicles, de manera imprudent, fan servir la part nova encara per obrir. El conseller de Territori i Sostenibilitat en funcions, Lluís Recoder, va fer servir d'excusa ahir una visita al centre de carreteres de Vic per referir-se a la imminent estrena de la C-25. Va admetre que no sap si repetirà al capdavant del departament, però va avisar que de totes maneres hi serà el 4 de gener, la data oficial de la posada en servei dels 140 quilòmetres d'autovia que travessa Catalunya d'est a oest.

Un sistema que data del 2003

Amb Recoder o sense al capdavant de la conselleria, la C-25 desdoblada obrirà amb un sistema de peatge a l'ombra que, malgrat que es va començar a fer servir a Catalunya el 2003 (el primer va ser el recorregut entre Puig-reig i Berga de la C-16, estrenat quatre anys després), no tothom sap què significa. Quan s'adjudica una obra, la concessionària es compromet a executar-la i mantenir-la durant un període de temps a canvi d'un cànon per l'ús que se'n faci. En el cas de l'Eix Transversal, Cedinsa s'ha gastat 721 milions d'euros a convertir en autovia aquesta transitada carretera i en serà responsable fins a l'any 2040.

El conseller en funcions va explicar pedagògicament que, des del moment en què se'ls entregui l'obra, cada cotxe que circuli per la C-25 desdoblada entre Cervera (Segarra) i Caldes, de punta a punta, li costarà 9,1 euros a la Generalitat. Cada camió, 12,74 euros. L'import final es calcula en funció del recorregut. Per aquest mateix sistema, les arques públiques desemborsen cada any les partides corresponents de la C-35 (Maçanet de la Selva-Platja d'Aro, al Baix Empordà); la C-17 (entre Centelles, a Osona, i Ripoll) o la C-15 (entre Vilanova i la Geltrú, al Garraf, i Manresa, al Bages). Només el 2013, els peatges a l'ombra suposaran 107 milions d'euros. I, si s'hi sumen la resta de pagaments diferits -mètode alemany, concessions...-, gairebé el 50% del pressupost de la Conselleria de Territori es destina a aquesta finalitat.

10 milions anuals

Notícies relacionades

Recoder va confirmar que l'objectiu de la Generalitat és fer pagar una eurovinyeta als camions de trànsit internacional que usin l'Eix. Això no passarà fins a finals del 2013, una vegada completats els tràmits amb Brussel·les i decidida la manera de cobrar aquest peatge, que reportarà uns ingressos d'uns 10 milions d'euros anuals.

El conseller va recordar que «res és gratis» i que, o bé els vehicles paguen explícitament, o ho fa la Generalitat amb aquest mètode a l'ombra. Recoder va deixar la porta oberta al fet que, sense calendaris ni concrecions, la C-25 acabi tenint un peatge per a lleugers, una vegada s'homogeneïtzi el sistema a Catalunya i pagui qui usi la infraestructura com advoca la UE.