Un nen mor de pneumònia cada 25 segons

En el dia mundial contra aquesta malaltia la comunitat mèdica recorda que els hàbits d'higiene són bàsics a més dels tractaments

Antibiòtics com l'amoxicil·lina segueixen estant fora de l'abast de molts menors de països en vies de desenvolupament

Campanya d’Unicef per conscienciar contra la malaltia que més nens mata. / periodico

2
Es llegeix en minuts

Aquest 12 de novembre és el Dia Mundial contra la Pneumònia. Aquesta malaltia va segar la vida l'any passat a 3.500 nens i nenes cada dia bé per falta de coneixement en la prevenció, o bé per no poder accedir al tractament. Mesures tan simples com rentar-se bé les mans amb aigua i sabó o que els nens rebin lactància materna fins als 2 anys són una garantia per evitar aquesta mena d'infecció. A més, el tractament amb amoxicil·lina costa menys de 30 cèntims de dòlar, però hi ha milions de famílies que no s'ho poden permetre o que ni tan sols hi tenen accés.

L'Unicef  ha renovat el seu compromís amb la supervivència infantil i un dels seus pilars és la lluita contra la pneumònia. Per això, ara se centra a crear hàbits adequats d'higiene, perquè és el mètode més ràpid i més segur per prevenir malalties i salvar vides.

L'organització treballa en aquestes iniciatives de baix cost i que tenen un efecte permanent en les societats on s'implanten, com ha estat el cas de les Filipines, on es treballa a les escoles amb nens que, a més d'aprendre aquests hàbits que els protegeixen, els traslladen a casa i a la família. El cost és mínim i l'impacte, gran. Se salven moltes vides.

I és que el 2011 al voltant d'1,3 milions de nens menors de 5 anys van morir com a conseqüència de la pneumònia a tot el món (malaltia causant de la mort de gairebé un de cada cinc nens). Per això, i amb motiu de la commemoració del quart Dia Mundial de la Pneumònia, aquest dilluns, experts de tot el món i la Coalició Mundial contra la Pneumònia Infantil han sol·licitat més esforços en la lluita contra la pneumònia infantil.

Principal causa de mortalitat infantil

"La pneumònia es pot prevenir i curar. No obstant, des de fa molt de temps és la principal causa de mortalitat infantil al món. Sabem què s'ha fer, i hem aconseguit un avanç important, però hem de fer més. Hem d'augmentar els tractaments i assegurar-nos que arriben a tots els nens que els necessiten", ha dit el secretari general de l'ONU,Ban Ki-moon, que encapçala la iniciativa 'Cada Dona Cada Nen'.

Notícies relacionades

Malgrat que les inversions realitzades en prevenció, tractament i protecció dels infants contra la pneumònia han contribuït a disminuir de manera significativa la mortalitat infantil durant l'última dècada, l'accés a serveis sanitaris i tractaments segueix estant fora de l'abast de molts nens de països en desenvolupament, on es produeix el 99% de les morts per pneumònia.

Per això, la Coalició Mundial contra la Pneumònia Infantil --composta per més de 140 organitzacions no governamentals, organitzacions de la societat civil, institucions acadèmiques, agències governamentals i fundacions-- ha destacat la necessitat que els líders i donants prioritzin els esforços i les inversions en intervencions d'eficàcia demostrada, com elsubministrament de vacunes i de tractaments amb antibiòtics adequats, així com la millora del sanejament, la promoció de pràctiques com lalactància materna exclusiva, elrentat freqüent de mans, l'atenció adequada i l'ús d'aparells destinats a netejar l'aire contaminat de l'interior de les cases.