DESPRÉS DE LA MORT D'UNA DONA A ALMERIA

Ana Mato aixeca polèmica al qualificar una agressió masclista de "violència en l'entorn familiar"

El terme encunyat per l'ONU en la convenció de Pequín per a aquests casos és el de "violència de gènere"

La ministra de Sanitat, Ana Mato, a les escales de la Moncloa, abans del primer Consell de Ministres, divendres passat.

La ministra de Sanitat, Ana Mato, a les escales de la Moncloa, abans del primer Consell de Ministres, divendres passat. / DAVID CASTRO

1
Es llegeix en minuts

ElMinisteri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat que dirigeix Ana Mato ha aixecat moltapolèmicaa les xarxes socials al qualificar l'assassinat d'una dona per part de la seva parella en Roquetas de Mar (Almeria) --la víctima número 59 deviolència de gènere des de començament d'any-- de "violència en l'entorn familiar".

En un comunicat, el ministeri explica les circumstàncies de la mort de la dona, de 33 anys i origen rus, a qui la seva parella, espanyol de 71, va disparar amb una escopeta de caça i després es va suïcidar i condemna aquest últim cas de "violència en l'entorn familiar". Sanitat fa servir tres vegades el terme "violència en l'entorn familiar", cosa que ja ha provocat certa polèmica ja que el terme utilitzat fins ara pel ministeri, seguint lesdirectrius de l'ONU, és el de violència de gènere.

El terme violència de gènere, encunyat en laconvenció de l'ONU sobre la dona celebrada a Pequín el 1995, té el suport dels organismes internacionals i associacions de dones, així com, fins ara, del Govern espanyol i de la mateixa llei, que es defineix com a "llei de mesures de protecció integral contra la violència de gènere".

Debat sobre el terme

No obstant, alguns sectors han expressat objeccions gramaticals --les persones no tenen gènere sinó sexe-- que han donat pas a altres formes de definir aquest fenomen com aviolència masclista o violència contra les dones. El terme violència domèstica s'utilitza cada vegada menys perquè situa el problema en l'entorn on es produeix i obvia que la violència s'exerceix contra la dona.

La relliscada de Mato omple aquest dimarts els comentaris de xarxes com Twitter. "¿Algú li pot passar a Mato la Declaració de l'ONU de Pequín del 1995 o la de Viena del 1993 on es defineix la violència de gènere?, pregunta Cristina H, que apunta que "si li diem que (la declaració de Pequín) la va firmarAznarpotser s'anima".

Notícies relacionades

Altres tuiters, menys didàctics, acusen la ministra de "retrotreure l'Espanya delsegle passat" i de dinamitar els avanços en el pla de la igualtat. "Sembla que desconeix laimportància del llenguatge i ajuda que retrocedim en la lluita contra la violència masclista", apunta MGnolia.

"¿I si la maten en un circ?"

Hi ha qui opta per l'humor: "Anomena violència en l'entorn familiar l'assassinat d'una dona. ¿I si la maten en el circ?", es preunta Jose_Moor. I Ravi_raviola remata: "De tenir un jaguar al garatge en diu sorpresa, sorpresa".