Lluita contra la contaminació marítima

El llevataques

Avions espies de Salvament Marítim escombren les aigües espanyoles buscant abocaments il·legals

Els buidatges nocturns de l'oli acumulat a les sales de màquines dels vaixells ja no queden impunes

Simulacre d’abocament de combustibles contaminants en aigües de Barcelona. / O. HERNÁNDEZ / M. TUDELA

3
Es llegeix en minuts
ÒSCAR HERNÁNDEZ / Barcelona

Mar i oceà s'utilitzen sovint com sinònim de grandesa, d'espai inabastable. En tanta immensitat una taca hauria de passar desapercebuda. Però ara ja no. Salvament Marítim ha desplegat tres avions que rastregen la superfície del mar de dia i de nit per buscar, localitzar i identificar qualsevol abocament il·legal que es produeixi, entre els quals destaquen la neteja de sentines.

Uns 25 abocaments localitzats cada mes en aigües espanyoles, la meitat d'ells d'hidrocarburs, demostren el mal ús que alguns fan de l'aigua de mar i justifica la vigilància aèria recentment desplegada per les autoritats marítimes.

"La neteja de sentines consisteix en l'abocament que realitzen els vaixells de l'oli i els residus acumulats al fons de la sala de màquines. En lloc de buidar el residu al port, alguns el llencen al mar", explica Iñaki Barrutiabengoa, capità del vaixell de Salvament Marítim Clara Campoamor, amb base a Barcelona i dotat per a l'anàlisi i neutralització dels abocaments en mar obert.

Tecnologia espia

Barrutiabengoa salpa amb la seva vintena d'homes cada vegada que el seu company en l'aire, el Sasemar 101, un avió Casa 235-300 dotat amb tecnologia d'avió espia, dispara les alarmes.

"Només Espanya i Alemanya disposen d'aquesta tecnologia per descobrir els abocaments al mar", afirma orgullós Ernesto Morales, cap de prevenció de Salvament Marítim, en la presentació realitzada a Barcelona després d'un any de proves dels complexos sistemes.

L'avió llevataques incorpora diversos equips d'anàlisi que permeten no només detectar l'abocament, sinó també calcular-ne el gruix i la seva naturalesa.

De dia i de nit

Entre els sistemes de l'avió destaquen un radar de recerca d'alta resolució, que permet la localització de les taques fins i tot amb gran onatge; un sensor infraroig amb càmera, que s'amaga en una torreta a la panxa de l'avió; un radar de rastreig lateral, que cobreix grans superfícies, i diversos escàners d'ultraviolats i microones.

Per comandar aquests equips, a més dels tres tripulants, a l'avió viatgen dos tècnics que no aparten la mirada dels monitors durant el vol de rastreig, que pot durar fins a nou hores amb una autonomia de vol 3.700 quilòmetres.

"Aquest avió opera de nit i de dia i és precisament de nit quan més vaixells aprofiten per netejar les sentines o fer altres abocaments perquè pensen que no els localitzaran, però ara això ha canviat", indica Esther González Saavedra, directora de Salvament Marítim.

Entre ells hi hauria el mercant Schankenborg, acusat d'abocar una gran taca fa un parell de setmanes a 20 milles del port de Tarragona. Aquella acció li pot suposar al seu armador una sanció de 390.000 euros. "En l'import s'inclouen des de les despeses de neteja fins a les generades pel vol de l'avió i el vaixell que va a netejar la taca", afegeix González. En aquest cas la taca a l'aigua va ser descoberta pel Sasemar 101 durant un vol nocturn rutinari de vigilància.

Missatge des de l'avió

"Aquí Sasemar 101, l'avió de vigilància de l'autoritat marítima espanyola", és el missatge que dirigeix la tripulació aèria a la del vaixell infractor quan detecta la taca. Després, pregunta a l'operador de ràdio del vaixell si ha causat l'abocament. "Tots ho neguen. Però l'avió grava la conversa, capta imatges de l'abocament i de l'embarcació i realitza els càlculs necessaris per passar-los al vaixell de Salvament Marítim que ha d'anar a la taca, en aquest cas el Clara Campoamor", explica Jaime Zaragoza, cap de Salvament Marítim a Barcelona.

Notícies relacionades

"Tota la informació recollida s'adjunta a l'expedient sancionador que, com en el cas de Tarragona, pot arribar fins al fiscal de Medi Ambient per presumpte delicte ecològic", aclareix Esther González, que depèn del Ministeri de Foment.

La responsable afegeix que han baixat els abocaments il·legals des que ha corregut la veu entre els capitans que naveguen en aigües espanyoles que els avions de Salvament Marítim rastregen de dia i de nit el mar a raó de 9.000 quilòmetres quadrats en una hora. I és que els llevataques aeris dissuadeixen ja tant com els radars a les carreteres.