EUA DISPOSA DE 5.000 AERONAUS DE PASSATGERS
10.000 avions sobre els nostres caps
Quatre milions de persones volen cada dia. S'enlairen i aterren a 9.000 aeroports de tot el món. Les xifres són tan immenses que sorprenen. No obstant, la possibilitat de patir un accident aeri és mínima. Tot està sota control a les autopistes del cel. La cultura d'una societat global i sense fronteres, els menors costos que generen aparells més grans i més eficients i la venda de bitllets a internet donen ales a la població.

Fotomuntatge de nombrosos avions en un aeroport.
Entre 8.000 i 13.000 avions de passatgers sobrevolen ara mateix algun racó del món. I al seu interior treballen entre 48.000 i 78.000 tripulants, homes i dones que componen una autèntica ciutat en l'aire amb els quatre milions de passatgers que en un sol dia traslladen d'un lloc a un altre.
I tot aquest gegantesc organisme funciona de forma sincronitzada i sense aparents sobresalts fins que un conflicte, com el dels controladors, o un desastre natural, com l'erupció d'un volcà, demostren la seva vulnerabilitat, però també, la seva importància. La transcendència d'aquest sector també es manifesta cada vegada que arriben les vacances, com ara la setmana blanca escolar.
L'estimació dels 10.000 avions en l'aire que sustenta aquesta informació l'ha realitzat la Universitat de Ciències Aplicades de Zuric (ZHAW). I fins i tot podria quedar curta si es té en compte que les grans aerolínies dels EUA sumen uns 5.000 avions comercials, que només Iberia en té 200 i que qualsevol avió passa més del 90% del temps volant per ser rendible.
Mínim risc
Els científics de ZHAW han realitzat un curiós vídeo per mostrar aquesta intensa activitat aèria. Milers de llumetes evidencien el trànsit de 9.000 aeroports pels quals en un any passen més de 2.300 milions de persones. Tot i aquest trànsit intens hi ha molt pocs ensurts. La possibilitat de patir un accident aeri és una entre 1,4 milions de vols.
"Fa 23 anys que piloto avions a Iberia i he realitzat 16.000 hores de vol. He recorregut més de 12 milions de quilòmetres, que suposen fer unes 300 voltes al voltant de la Terra. I en tot aquest temps no he tingut ni una emergència real. Només fa dos anys, un avís d'avaria d'un motor i va ser una falsa alarma", explica Santiago Martínez, als comandaments d'un Airbus 340-600.
Per Martínez, que ha pilotat nou models diferents d'avions, la presència cada vegada més gran d'aeronaus en l'aire no suposa cap problema. "Els pilots en som plenament conscients. Tot i que moltes vegades no veiem físicament els altres avions, disposem de sistemes a bord que ens presenten a les pantalles els que volen en les nostres proximitats --explica--. És un sistema molt útil per saber la nostra posició respecte d'altres avions en les fases d'aproximació i enlairament i, sobretot, per prevenir col·lisions en vol".
I aquest trànsit aeri provoca també que sigui habitual el contacte visual entre aeronaus. "A les àrees terminals o d'aproximació veus els avions pròxims al teu contínuament i en creuer, amb molta freqüència. Òbviament, tots volen a diferents nivells controlats pel servei de trànsit aeri". Per això no és difícil que fins i tot els passatgers puguin veure altres avions des de les seves finestretes. "No hi ha cap vol en què no visualitzis almenys 5 o 10 avions que es creuen amb tu o volen a prop del teu avió", explica el comandant.
"Com agafar el metro"
Per Francesc Carnenero, president de l'Associació Catalana d'Agències de Viatges (ACAV), la causa d'aquest boom aeri és molt clara. "La indústria aeronàutica construeix avions més grans i amb més autonomia i menys consum, fet que abarateix els viatges. I la globalització transmet que és molt fàcil anar a l'altre costat del món", explica. Carnerero afirma que "volar és com agafar el metro, sobretot a Europa i al Mediterrani gràcies a les companyies de baix cost".
Notícies relacionadesVíctor Puig, periodista i autor del bloc de viatges Cronicasviajeras.es, que va fer la volta al món després de guanyar un concurs de televisió, afirma: "És evident que ara és molt més fàcil i econòmic moure's en avió. N'hi ha prou fent un cop d'ull als aeroports, als vols o, encara més clar, a les tarifes dels bitllets. Els vols de baix cost posen a l'abast de qualsevol les capitals europees més interessants". Puig, que va conèixer la seva parella en un vol i a qui li encanta el menjar dels avions, afirma que a més "els bitllets d'avió són el producte estrella de les vendes a internet".
La xifra dels treballadors de l'aire és també espectacular. Només Iberia té 4.100 tripulants de cabina de passatgers (TCP) i 1.620 tripulants tècnics (comandants i segons pilots), més de la meitat en vols de llarg recorregut, la majoria a Amèrica. És habitual que travessin l'Atlàntic en els dos sentits en un mateix cap de setmana. Unes 20 hores en l'aire i 20 en un hotel. "T'hi acostumes, però amb fills has de tenir un pla B i un pla C perquè si es posen malalts i estàs a 10.000 quilòmetres o volant, no hi pots fer res", diu Deborah Cladera, tripulant de cabina.
- Tornada a les aules Maribel Tarrès, directora d’institut: «M’agradaria que Educació retirés la prohibició total dels mòbils»
- Sector bancari Blackrock, Zurich i els minoritaris: qui són els accionistes del Sabadell que decidiran l’opa
- Un macroestudi demostra que la fatiga crònica té un origen genètic
- Urbanisme Sant Feliu redibuixa el seu futur després del soterrament de les vies de tren amb un nou ‘ecodistricte’
- Cinema Llúcia Garcia, la nova Ventafocs del cine espanyol: «No vull que ‘Romería’ em canviï la vida»
- Urbanisme Sant Feliu redibuixa el seu futur després del soterrament de les vies de tren amb un nou ‘ecodistricte’
- GP DE CATALUNYA Marc Márquez aprofita un error d’Àlex per ampliar la seva ratxa
- La ronda espanyola L’equip d’Israel retira el nom del país al mallot de la Vuelta
- La guerra contra el narcotràfic Espanya requisa cada any 8.000 armes il·legals: així funciona el mercat negre
- Cinema Llúcia Garcia, la nova Ventafocs del cine espanyol: «No vull que ‘Romería’ em canviï la vida»