La velocitat

Medi Ambient intenta blindar el límit de 80 km/h abans de les eleccions

CiU ha anunciat que derogarà aquest màxim, mentre que els socialistes defensen més flexibilitat

La conselleria presenta un inesperat informe que recull els beneficis ecològics a la zona de Barcelona

Un senyal de limitació de 80 km/h a l’autovia A-2 a l’altura de Cornellà, ahir.

Un senyal de limitació de 80 km/h a l’autovia A-2 a l’altura de Cornellà, ahir. / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
M. JESÚS IBÁÑEZ / CRISTINA BUESA / Barcelona

Quan ja semblava que la decisió s'ajornaria fins a la pròxima legislatura i amb la majoria dels partits polítics en contra de la limitació de velocitat, la Conselleria de Medi Ambient va fer públic ahir un inesperat informe en què es conclou que, malgrat els importants progressos fets fins ara en matèria de contaminació atmosfèrica, qualsevol modificació de les mesures aplicades podria ser contraproduent. Entre elles, el discutit aixecament del límit de velocitat de 80 quilòmetres per hora en els accessos a Barcelona.

La postura d'ICV, el partit que dirigeix el departament, és molt clara. «El criteri que preval és el dels tècnics i els tècnics diuen que encara no hem arribat als nivells exigits per la Unió Europea», va declarar ahir a aquest diari Joan Herrera, candidat ecosocialista a les eleccions autonòmiques del 28 de novembre. «El problema és que, si s'aixequen els criteris, correm el risc que es tornin a disparar els nivells», va afegir. I és que, va insistir, els problemes de pol·lució requereixen de la contribució de totes les administracions.

Les dades aportades ahir per Medi Ambient (xifres provisionals, corresponents als primers vuit mesos del 2010) revelen que, si bé s'ha reduït notablement la contaminació per emissió de partícules microscòpiques, hi segueix havent problemes amb els nivells de diòxid de nitrogen (NO2).

REUNIÓ AL NOVEMBRE / El document serà un dels arguments de pes a què recorrerà el departament davant la comissió rectora que s'ha de reunir durant la primera quinzena del novembre que ve per avaluar i revisar, si és necessari, les 73 mesures aprovades el 2007 amb la finalitat de reduir els nivells de contaminants registrats a l'àrea metropolitana de Barcelona. El text recorda, entre altres qüestions, que encara no s'han complert els requeriments de la Unió Europea, especialment per culpa del NO2.

Amb el blindatge dels 80 quilòmetres per hora, ICV aposta fort per una de les mesures que millors resultats mediambientals ha tingut aquests últims anys: a més a més de reduir els accidents de trànsit, s'ha aconseguit rebaixar en un 11% la pol·lució a la zona. El seu electorat, a més, és clarament partidari de la limitació.

DISCREPÀNCIES POLÍTIQUES / No tan satisfets amb la mesura estan altres forces polítiques. El convergent Artur Mas, el candidat que surt com a favorit en les enquestes per ser el pròxim president de la Generalitat, ja ha anunciat que si guanya eliminarà la limitació. El que no ha explicat és com faria baixar llavors els límits de pol·lució que dicta la Unió Europea i què diria als ciutadans si la derogació suposés un augment dels accidents.

Notícies relacionades

Els socialistes, socis majoritaris d'ICV al Govern, fa mesos que aposten per la flexibilització dels 80 per hora. Qui va obrir la caixa dels trons va ser el conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal. El gener de l'any passat i coincidint amb l'aplicació de la velocitat variable, va invitar el Servei Català de Trànsit a modificar «a l'alça» el límit per circular a 100 o 110 per hora quan les condicions ho permetessin. Per exemple, a la nit, va apuntar. També alcaldes del PSC de localitats afectades per la limitació reclamen que s'apliqui amb més flexibilitat.

Després de la intervenció de Nadal -que va crear incomoditat al si del tripartit-, el director de Trànsit, Josep Pérez Moya, també va obrir la porta a realitzar aquesta modificació a l'alça, sempre que fos coherent. Ahir va insistir en els mateixos arguments: es decideixi el que es decideixi, s'ha d'explicar bé als ciutadans. El responsable de Trànsit fins i tot va arribar a assenyalar l'horari en què es podria flexibilitzar el límit: de les onze de la nit a les sis del matí.