impuls DE tres carreteres bàsiques

Recels a Tarragona, Lleida i Girona per l''indult' de Blanco

L'anunci que A-2, A-14, i A-27 se salven de la retallada és acollit amb cautela

Empresaris i alcaldes desconfien fins que no vegin les màquines treballant

Embús per una protesta a la N-240 pel retard de la A-27, aquest mes.

Embús per una protesta a la N-240 pel retard de la A-27, aquest mes. / xavi moliner

4
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO
BARCELONA

L'anunci del ministre de Foment, José Blanco, que tres grans infraestructures de Lleida

(A-14), Girona (A-2) i Tarragona

(A-27) han estatamnistiadesde la retallada decretada pel Govern ha estat acollit amb una barreja de satisfacció, escepticisme i retrets per administracions i empresaris. Uns recels que es veuen accentuats pel fet que aquestes obres han de tornar a ser licitades. El mateix conseller Joaquim Nadal va celebrar amb prudència l'anunci del Ministeri, a l'espera que les licitacions es publiquin al BOE: «Avui és un dia per destacar els aspectes positius de la notícia, que arrenca d'una negativa de mesos enrere. Avui no vull posar cap pega», va dir.

El president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, va afirmar que els empresaris no estaran satisfets fins que no vegin les màquines treballant. «El ministeri canvia d'opinió contínuament», va advertir. A més a més, segons ell, hauria estat més fàcil reprendre els treballs del tram entre Medinyà i Orriols, que els dos escollits (Maçanet-Sils-Caldes), perquè només fa dos mesos que està aturat. El mateix opinen alcaldes de poblacions afectades, com el de Sant Julià de Ramis, Narcís Casassa, que va assegurar que aquest tram inacabat «sembla un camp de batalla», entollat i amb moviments de terres per acabar, informaLluïssa F. González.

Tarragona també va acollir amb fredor la repesca de la A-27, a l'espera que hi hagi més concreció per part del Ministeri de Foment. Els ajuntaments de Montblanc i Valls i les cambres de comerç en volen saber tots els detalls abans de pronunciar-se. Pel diputat de CiU Jordi Jané, la prova definitiva seran els pressupostos generals de l'Estat. O «veure les màquines treballant», va subratllar l'alcalde de Montblanc, Josep Andreu (ERC). El seu homòleg de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, es va mostrar satisfet, però va ser prudent perquè només està en mans de Foment decidir quan es reprenen les obres.

Els alcaldes i institucions de Lleida van expressar la seva satisfacció per la salvació de la A-14. «L'important és que segueixi endavant, i amb la màxima celeritat», va destacar l'alcalde d'Alguaire, Antoni Perea. «Quan vam veure que les màquines marxaven ens vam quedar sorpresos», va afegir. Una opinió que comparteix l'alcalde de Lleida, Àngel Ros, per a qui la parada va tenir un impacte «molt negatiu», perquè és una autovia «clau» al territori.

TARRAGONA: A-27

Una via clau per

al port i el turisme

La A-27 és una via estratègica, perquè ha de ser la principal connexió gratuïta entre la Costa Daurada i el nord-est i centre d'Espanya i, per tant, la sortida natural del port de Tarragona i dels polígons químics cap a l'interior de la Península. També ha d'enllaçar amb l'eix subpirinenc per Jaca i Pamplona fins al Cantàbric. El sector turístic va calcular que l'autovia li permetria guanyar un 8% de turisme, que equival a 27 milions d'euros. Els transportistes xifren en 11 milions les pèrdues que comporten les marrades, els carburants i els peatges, i encara més si es té en compte que les mercaderies perilloses han de fer una volta de 70 quilòmetres per arribar a l'autopista. J. M. PLANA

LLEIDA: A-14

Estratègica per a la Vall d'Aran i Alguaire

La A-14 es considera un eix estratègic per al turisme i l'economia de Lleida. Aquesta nova autovia es convertirà en l'accés més ràpid a l'aeroport d'Alguaire des de la capital i, a la vegada, escurçarà les distàncies amb la Vall d'Aran. La A-14 es considera imprescindible per assegurar l'arribada d'esquiadors a l'aeroport i, sobretot, perquè puguin desplaçar-se amb rapidesa als complexos hivernals. De moment, la N-230 (plena de rotondes i de travessies) deixa el Pirineu a unes dues hores i mitja de l'aeroport, una realitat poc esperançadora per al creixement del sector. «És una obra vital per a la nostra economia», assegura Juan Antonio Serrano, responsable de transports de l'Aran. I tot això sense oblidar que la proximitat amb França fa que la A-14 es plantegi com la principal via d'exportació terrestre dels productes lleidatans cap a Europa, en detriment del corredor mediterrani

(AP-7). ROGER SEGURA

GIRONA: A-2

L'única alternativa al peatge de l'AP-7

Notícies relacionades

El desdoblament de la N-2 és una reclamació històrica dels habitants de les comarques de Girona, que, vistos els despropòsits dels últims anys, ja comencen a sospitar que es tracta d'una obra amb mala sort per alguna fosca maledicció. La A-2 està cridada a ser la via alternativa al peatge que penalitza el trànsit per

l'AP-7. Fins que no estigui construïda, els conductors que vulguin desplaçar-se des de Girona a Barcelona sense pagar estan obligats a compartir la perillosa N-2 amb els centenars de camions que la fan servir diàriament per anar i venir de França. Foment va trigar quatre anys a construir l'únic tram que està acabat, entre Caldes i Fornells de la Selva, mentre que el traçat Maçanet-Sils-Caldes ha quedat a mitges després que dues constructores abandonessin les obres per problemes econòmics. FERRAN COSCULLUELA