La tramitació d'una via controvertida

Foment dibuixa el quart cinturó fins a Granollers com una autovia

El nou recorregut és molt similar a l'alternativa plantejada per la Conselleria de Política Territorial

El traçat que falta de la B-40 surt a exposició pública amb un pressupost inicial de 400 milions d'euros

2
Es llegeix en minuts
CRISTINA BUESA
BARCELONA

Ja està. El Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) publicarà avui l'obertura del tràmit d'exposició pública del tram de carretera de què probablement s'ha parlat més durant els últims anys: el quart cinturó. El Ministeri de Foment ja ha decidit per on vol que passi el recorregut entre Terrassa (Vallès Occidental) i Granollers (Vallès Oriental). Però el més important de tot és que ha posat negre sobre blanc quin tipus de carretera vol: una autovia.

No és una consideració intranscendent perquè de les característiques d'aquesta B-40 neixen precisament les dissensions al si del Govern. Foment vol que els 34,7 quilòmetres que queden per construir segueixin el model dels trams inaugurats recentment entre Abrera i Olesa de Montserrat (Baix Llobregat) i entre Viladecavalls i Terrassa (Vallès Occidental). És a dir, una calçada d'entre dos i tres carrils per sentit.

Aquest disseny és precisament el que havien volgut evitar les dues forces minoritàries del tripartit, ERC i ICV-EUiA, que van accedir a fer la via (en la llarga negociació del pacte nacional d'infraestructures) però sempre que tingués un caràcter únicament de connexió entre municipis. Va ser llavors que se la va rebatejar com a Ronda del Vallès. Però l'estudi informatiu que surt a la llum preveu una carretera per circular a 100 quilòmetres per hora.

30 DIES PER AL·LEGAR / El BOE dóna el tret de sortida a un estudi informatiu llargament esperat, tenint en compte que la seva redacció es va adjudicar el desembre del 2003 i s'hauria d'haver acabat el març del 2005. Però sí que es compleix d'aquesta manera l'últim compromís del ministre de Foment, José Blanco, de fer que aquest tràmit vegi la llum abans de finals de juliol. Amb tot, segons consta en la documentació, només hi haurà 30 dies hàbils per presentar-hi al·legacions.

Això situa el calendari amb el límit a començaments de setembre, cosa que dificultarà enormement la feina d'ajuntaments, associacions proteccionistes i particulars. La Conselleria de Política Territorial i Obres Públiques també donarà la seva opinió. Tal com ja es va anunciar al seu dia, el departament que dirigeix Joaquim Nadal estava pendent que Foment mogués fitxa per formular les al·legacions pertinents.

Notícies relacionades

CALENDARI OBERT / No obstant, segons ha pogut saber aquest diari, el disseny d'aquest tram controvertit no difereix gaire de l'alternativa preferida per Política Territorial (al mapa que il·lustra aquesta informació, en vermell). Es desterra definitivament el recorregut més allunyat de Granollers (en blau) que al seu dia va proposar Foment, de la mateixa manera que també queden guardats en un calaix els plantejats per ERC i ICV-EUiA (en verd i groc).

El desbloqueig en la tramitació de la B-40 es produeix una setmana després que el ministre Blanco anunciés la retallada en les infraestructures, que en el cas de Catalunya ha suposat la rescissió de cinc contractes i el retard en 23 obres d'entre un i quatre anys. L'anunci d'una inversió que té una licitació inicial que arriba als 400 milions d'euros per a 35 quilòmetres serviria per fer callar les crítiques, malgrat que el calendari d'aquesta via encara no estigui del tot definit. Però l'estudi informatiu ja ho està.