MIGRACIÓ ANIMAL

La balena grisa reapareix a l'Atlàntic 200 anys després de donar-se per extingida (11-5-2010)

Un gran exemplar, previsiblement arribat des del Pacífic, va ser vist a prop de les costes d'Israel

1
Es llegeix en minuts
ANTONIO MADRIDEJOS

La balena grisa oEschrichtius robustusfigura als manuals de zoologia com un cetaci exclusiu del Pacífic nord perquè a l'Atlàntic es va donar per extingida fa més de 200 anys, però un grup d'investigadors israelians han detectat de forma sorprenent un exemplar davant de les seves costes, a prop de Tel Aviv. Perduda o no, el cert és que una balena grisa ha reaparegut al Mediterrani, i per tant ha passat per l'Atlàntic.

L'única explicació plausible, consideren els experts, és que l'animal va trobar un pas lliure de gel al nord del Pacífic, encara que no s'ha pogut determinar la ruta exacta. L'anomenat pas del Nord-oest, que passa a través de l'Àrtic canadenc, ha estat obert a l'estiu els últims anys a causa de la fusió del gel.

Disset metres

El descobriment va ser anunciat dissabte passat per Aviad Scheinin, president del Centre d'Investigació de Mamífers Marins d'Israel (IMMRAC), després de seguir els passos de la balena durant dues hores. En un principi va pensar que es tractava de catxalot, però de seguida va comprovar que era una balena grisa. L'exemplar feia uns 17 metres de llarg.

Les balenes grises són cetacis acostumats a grans migracions, de fins a 20.000 quilòmetres anuals, però l'actual excedeix tota normalitat.

Poblacions actuals fragmentades

Actualment hi ha dues poblacions separades de balenes grises al nord de l'oceà Pacífic: una al costat asiàtic, als voltants del mar d'Okhotsk, i una altra al costat americà, entre Alaska i la Baixa Califòrnia, on constitueixen un indubtable atractiu turístic. Es calcula que en queden unes 20.000.

Notícies relacionades

Una tercera població, possiblement una subespècie, habitava la costa atlàntica d'Amèrica del Nord i Europa fins al segle XVIII, però la caça massiva amb arponers va acabar per extingir-les. Els arqueòlegs han trobat restes fòssils al Mediterrani, on les balenes probablement venien a reproduir-se.

El descobriment d'una balena grisa tan lluny del seu lloc habitual del Pacífic anima els que creuen que és possible reintroduir l'espècie en aigües europees, com explica NewScientist. El 2005, Owen i Andrew Ramsey Nevin, de la Universitat Central de Lancashire, a Preston (Regne Unit), van proposar un transport aeri de balenes grises des del Pacífic fins al mar d'Irlanda.