El disseny d'una carretera controvertida

Foment proposa que el quart cinturó tingui almenys 8 carrils

El ministeri vol que el trànsit local es desviï per dues vies de servei paral.leles al traçat

L'alternativa xoca amb el desig de la Generalitat, que havia acordat una ronda menys agressiva

3
Es llegeix en minuts
CRISTINA BUESA / JUAN RUIZ SIERRA
MADRID

El quart cinturó serà una autovia, però potser no acabarà sent només una autovia. Es tracta d'una carretera pensada per a trànsit de llarg recorregut i, per tant, ha de tenir unes característiques determinades. Res d'estretors als carrils ni sortides cada pocs quilòmetres. Ni parlar-ne de rotondes i de semàfors. El Ministeri de Foment té molt clar quina infraestructura vol. Però, en un intent d'aconseguir un dos per un --autovia més ronda--, invita la Generalitat a eixamplar encara més la controvertida via si el que vol és facilitar la mobilitat entre el Baix Llobregat i els dos Vallès. La solució seria construir una via de servei que se sumi als tres carrils per sentit que ja estan previstos entre Terrassa (Vallès Occidental) i Granollers (Vallès Oriental). És a dir, que tingui, com a mínim, vuit carrils.

Qui formula aquesta alternativa és el número dos del ministeri, el secretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán. En una entrevista concedida a EL PERIÓDICO, aquest vell conegut de Catalunya --va ser l'enviat especial de l'exministra Magdalena Álvarez per a l'arribada de l'AVE a Barcelona-- defensa que la B-40 compti amb un tronc central que doni continuïtat a l'itinerari que ja està en obres entre Abrera (Baix Llobregat) i Terrassa. "Dialogarem i tothom hi podrà dir la seva, però el recorregut per decidir serà una prolongació del que s'està executant, amb tres carrils per sentit, més la separació central de l'autovia, més les vies de servei", apunta Morlán.

NO SERÀ UN CARRER

Perquè el trànsit de llarg recorregut tingui una alternativa a la conurbació de Barcelona, el Ministeri de Foment defensa que la distància entre les sortides i els enllaços del quart cinturó sigui considerable. "No es tracta d'una via urbana; això no és com la Diagonal", sosté el responsable ministerial. "No importa el nom que tingui --continua--, si volen que es digui ronda que se'n digui, però el disseny serà el d'una autovia. Mantenint-ne el tronc, hi ha la possibilitat de fer vies de servei que combinin amb les zones residencials i les àrees industrials. Tècnicament hi ha solucions que poden facilitar la mobilitat, però el que nosaltres no podem plantejar és que l'autovia s'acabi convertint en un carrer".

Encara que es presenti com un intent conciliador, l'anunci xoca de ple amb els desitjos del Govern català. Morlán ja va advertir la setmana passada que Foment apostarà per una autovia, un anunci que va generar cert malestar en el si del tripartit, precisament ara que els tres socis han arribat a un acord sobre la construcció del vial.

PSC, ERC i ICV-EUiA van pactar en la redacció del pacte nacional d'infraestructures que la B-40 és necessària per resoldre els problemes de circulació en la segona corona metropolitana, però que ha de servir també per a la mobilitat comarcal i ha de ser com una ronda. No obstant, republicans i ecosocialistes --històricament contraris a la carretera-- van enviar una carta al conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, en què li recordaven que no volien que la Ronda del Vallès prolongués al tram que encara està per decidir les característiques que té entre Abrera i Terrassa, és a dir, que no tingués tres carrils d'ample.

Notícies relacionades

TRASPÀS A CATALUNYA En aquesta mateixa carta, els dos partits minoritaris demanaven a Nadal que l'"antic quart cinturó" fos de titularitat catalana. Que el pagués el ministeri, però que la competència fos de la Generalitat. Amb aquest traspàs, el Govern català podria escollir quina via vol.

Foment està elaborant l'estudi informatiu del tram entre Terrassa i Granollers, al qual la Generalitat presentarà al.legacions. Fins que el ministeri no les respongui, no se sabrà quin quart cinturó hi haurà finalment.