COMUNICACIÓ

La premsa en català debat el futur davant la crisi i internet

1
Es llegeix en minuts
SARA GONZÁLEZ
BARCELONA

Quin futur espera a la premsa en paper en el context de crisi econòmica i d'eclosió de les noves tecnologies en els canals de comunicació? Aquesta és la qüestió que ahir van debatre els directius d'alguns dels principals diaris editats en català --entre ells Rafael Nadal, director d'EL PERIÓDICO-- amb motiu de la clausura de la Conferència Internacional sobre Premsa i Multilin- güisme a la UE, celebrada al Palau Robert de Barcelona.

"Internet ha sigut el detonant de la gran crisi que pateix la premsa", va afirmar Ferran Espada, director adjunt d'El Punt, que va afegir que "és necessari plantejar si es pot continuar oferint aquesta informació gratuïta". Espada va posar èmfasi en el fet que s'estan perdent ingressos reals amb el descens de vendes de diaris en paper mentre es guanyen lectors a la xarxa de forma gratuïta. "S'han de buscar estratègies per compatibilitzar els dos formats", va dir el directiu d'El Punt.

Rafael Nadal va insistir que la crisi que pateixen els mitjans ha d'emmarcar-se dins de la crisi global perquè, malgrat l'actual caiguda de publicitat, "en els últims 10 anys els mitjans escrits han guanyat més diners que en tota la seva existència". El director d'EL PERIÓDICO va apuntar que aquest diari és capaç d'arribar al 90% de la població en el seu format en paper i que només el 10% s'informa per internet. "No és lògic plantejar-se tancar el paper i dirigir- se cap a un sistema minoritari que encara no té un model de negoci", va dir Nadal, que va alertar de l'"entrada massiva als mitjans d'executius que no coneixen el producte".

Notícies relacionades

Les mesures de contenció derivades de la crisi, com la retirada de paginació i la reducció de personal, s'estan consolidant, segons Miquel Serra, director de Diari de Balears. Serra va advocar per portar a terme un canvi de model que s'adapti als nous hàbits dels lectors.

"S'ha de deixar de pensar en paradigmes tradicionals, oblidar la falsa integració i constituir un mitjà multimèdia amb una sola redacció. O canviem, o se'ns emportarà el tsunami que castiga els mitjans de tot el món", va vaticinar Juan Cal, director executiu de Segre.