PREOCUPACIÓ EN UN SECTOR GASTRONÒMIC TRADICIONAL
Valls té por que les calçotades pateixin l'impacte de la crisi
Els restauradors han detectat descensos de gairebé el 25% de la clientela
Dos hotels de la població ofereixen nits d'estada més degustacions

Un calçot, la salsa i els ingredients per preparar-la. /
El sector gastronòmic de la calçotada, que al Camp de Tarragona representa un impacte econòmic de 16 milions d'euros a l'any, no és immune a la crisi econòmica. Els restauradors de Valls que s'hi dediquen afronten la temporada alta amb una certa preocupació, a l'haver detectat a l'inici descensos en la clientela que oscil.len entre el 20% i el 25% en un any en què els calçots són de gran qualitat.
Una de les iniciatives per contrarestar el pronòstic negatiu és la confecció d'un paquet turístic per part dels dos hotels de tres estrelles de la localitat. Dues nits i una calçotada es poden contractar per 83,5 euros per persona, una quantitat que es redueix a 73 euros si s'opta per una pernoctació. Eduard González, regidor de Promoció Econòmica, considera que és una bona fórmula per rendibilitzar les 150 habitacions existents.
COLLITA
"No només apostem per aquesta oferta, sinó que en farem promoció en fires del País Basc, Madrid, Navarra i València per captar persones interessades a degustar calçots", diu el regidor. González admet que la recessió econòmica influirà en el negoci del calçot, tot i que es mostra confiat que el descens de l'activitat no serà important.
La Cambra de Comerç de Valls preveu que se sobrepassin els 400.000 visitants al llarg de la temporada, que s'acabarà a l'abril. La collita de calçots de la indicació geogràfica protegida (IGP)calçot de Vallsserà de 4,5 milions d'exemplars, 500.000 menys que el 2008.
La IGP reuneix 50 productors de quatre comarques del Camp. Cada unitat es ven a 13 cèntims d'euro, cosa que representa una notable font d'ingressos per als agricultors, amb rendibilitats que són superiors a les d'explotacions d'ametllers i avellaners. "T'hi guanyes millor la vida que amb la fruita seca", assegura Francesc Vilanova, president de la IGP.
Notícies relacionadesL'Ajuntament de Valls també confia que la presència de l'estació de l'AVE a uns 10 quilòmetres de la població facilitarà l'arribada de turistes del centre d'Espanya, en especial de Madrid. El regidor González insisteix que encaren el futur amb la intenció que Valls sigui coneguda per alguna cosa més que per ser la terra dels calçots i els castells. "Som a prop del parc Port Aventura, de la ruta dels monestirs cistercencs de Santes Creus i Poblet, de les platges de la Costa Daurada i del llegat romà de Tarragona, de manera que hi ha molts actius amb els quals podem treballar", detalla. Les calçotades poden ser una bona excusa per difondre aquests atractius.
Encara que la degustació de calçots es va popularitzar al segle passat a Valls, els últims anys s'ha estès a comarques limítrofes i a altres zones de Catalunya. Alguns restaurants de València també serveixen aquest plat. A finals del 2008 un grup de restauradors de la zona va organitzar una calçotada al Central Park de Nova York.
- Partit Popular Toni Nadal, al Congrés del PP: «A Mallorca parlem català, no mallorquí»
- Polèmica L’alcaldessa de Palafrugell nega que s’hagi prohibit als grups d’havaneres afegir-se al públic si canta ‘El meu avi’
- Comerç La FNAC d’El Triangle s’acomiada avui amb grans rebaixes
- El mapa territorial Enquesta CIS: El PSOE assetja cinc governs autonòmics del PP en l’equador de la legislatura
- Apunt Una vergonya absoluta